dc.contributor.advisor | Olsen, Bror | |
dc.contributor.author | Lønne, Erik | |
dc.date.accessioned | 2015-06-18T08:42:48Z | |
dc.date.available | 2015-06-18T08:42:48Z | |
dc.date.issued | 2015-05-25 | |
dc.description.abstract | Denne avhandlingen tar for seg et subkulturelt miljø i Seattle i USA, og baserer seg på feltarbeid utført der, våren 2014. Studiet spør hva DIY (do-it-yourself) betyr for de involverte aktørene i dagens situasjon og hvordan denne ideologien uttrykkes i praksis. Subkulturer og betydningen de har, både fra et analytisk perspektiv og i et emisk et, har gjennomgått flerfoldige endringer gjennom de siste tiår. Disse endringene preger den sosiale organiseringen av slike miljøer og hvordan aktørene involvert i de konstituerer sine identiteter. En sentral variabel i etterkrigstidens subkulturer og helt opp til dagens situasjon er hva jeg kaller avstandsstrategier. Simultant konstruerer disse strategiene grenser til andre miljøer og et kollektivt fellesskap innad i subkulturen. Gjennom å se på disse avstandsstrategiene tar avhandlingen for seg hvordan DIY-miljøets aktører plasserer seg selv i marginale posisjoner på siden av det det konforme musikalske landskapet i søket etter det autentiske uttrykket. I tillegg rettes det fokus mot den historiske utviklingen forskningen på subkulturer har hatt siden de såkalte Chicago- og Birmingham-skolene sto som de mest sentrale institusjonene i dette forskningsfeltet. I motsetning til flere av samtidas forskere på subkultur, argumenterer denne avhandlingen for en fortsatt relevans for bruken av både subkultur og konformitet. I de analytiske delene av avhandlingen vil sentrale elementer ved miljøets sosiale modell belyses, i tillegg til hvordan aktørenes medlemskap opprettholdes gjennom et resiprositetsprinsipp. Analysen vil mot slutten også peke på to paradokser ved DIY-ens natur, i forhold til både autentisitetsidealet og aversjonen miljøet viser mot såkalt «hipness». | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7754 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7346 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SOA-3900 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Social anthropology: 250 | en_US |
dc.subject | Subkultur | en_US |
dc.subject | Identitet | en_US |
dc.subject | Autentisitet | en_US |
dc.subject | Musikk | en_US |
dc.subject | Undergrunn | en_US |
dc.title | På egen hånd. Avstandsstrategier og autentisitet i Seattle-undergrunnen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |