Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Bror
dc.contributor.authorLønne, Erik
dc.date.accessioned2015-06-18T08:42:48Z
dc.date.available2015-06-18T08:42:48Z
dc.date.issued2015-05-25
dc.description.abstractDenne avhandlingen tar for seg et subkulturelt miljø i Seattle i USA, og baserer seg på feltarbeid utført der, våren 2014. Studiet spør hva DIY (do-it-yourself) betyr for de involverte aktørene i dagens situasjon og hvordan denne ideologien uttrykkes i praksis. Subkulturer og betydningen de har, både fra et analytisk perspektiv og i et emisk et, har gjennomgått flerfoldige endringer gjennom de siste tiår. Disse endringene preger den sosiale organiseringen av slike miljøer og hvordan aktørene involvert i de konstituerer sine identiteter. En sentral variabel i etterkrigstidens subkulturer og helt opp til dagens situasjon er hva jeg kaller avstandsstrategier. Simultant konstruerer disse strategiene grenser til andre miljøer og et kollektivt fellesskap innad i subkulturen. Gjennom å se på disse avstandsstrategiene tar avhandlingen for seg hvordan DIY-miljøets aktører plasserer seg selv i marginale posisjoner på siden av det det konforme musikalske landskapet i søket etter det autentiske uttrykket. I tillegg rettes det fokus mot den historiske utviklingen forskningen på subkulturer har hatt siden de såkalte Chicago- og Birmingham-skolene sto som de mest sentrale institusjonene i dette forskningsfeltet. I motsetning til flere av samtidas forskere på subkultur, argumenterer denne avhandlingen for en fortsatt relevans for bruken av både subkultur og konformitet. I de analytiske delene av avhandlingen vil sentrale elementer ved miljøets sosiale modell belyses, i tillegg til hvordan aktørenes medlemskap opprettholdes gjennom et resiprositetsprinsipp. Analysen vil mot slutten også peke på to paradokser ved DIY-ens natur, i forhold til både autentisitetsidealet og aversjonen miljøet viser mot såkalt «hipness».en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7754
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7346
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSOA-3900en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Social anthropology: 250en_US
dc.subjectSubkulturen_US
dc.subjectIdentiteten_US
dc.subjectAutentisiteten_US
dc.subjectMusikken_US
dc.subjectUndergrunnen_US
dc.titlePå egen hånd. Avstandsstrategier og autentisitet i Seattle-undergrunnenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)