Påvirker ordforståelse og fonologiske ferdigheter utviklingen av avkodingsferdigheter?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7765Dato
2013-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Grime, Erna BirgitheSammendrag
Jeg har gjort en undersøkelse der tema er å finne ut noe om det er slik at ordforståelse og fonologiske ferdigheter påvirker utviklingen av avkodingsferdigheter. Undersøkelsen har omfattet et utvalg på fem barn. De har blitt testet med Språk 6-16 (i november i første klasse), deltestene Likheter og Ordforståelse i WISC-IV( i november i første klasse) og LOGOS ( i februar i første klasse og november i andre klasse).I tillegg fantes opplysninger fra Norsk Fonemtest fra førskolealder og Reynell.Funnene er ikke generaliserbare p.g.a. utvalgets størrelse, utvalgsmetode og uformelle analyseteknikker. Funnene stemmer likevel godt overens med Muter et al. sin studie fra 2004. De barna som har gode fonologiske ferdigheter i andre klasse har også gode avkodingsferdigheter. Disse barna har gode minneferdigheter i første klasse. Ett barn har også god ordforståelse. I henhold til Muter et al, og andre forskeres studier, får vokabular større betydning seinere i leseutviklingen. Så dette barnet kan kanskje bli den beste leseren, på sikt. Min undersøkelse bekrefter det andre har funnet i mere kontrollerte studier.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2013 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: