Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFoss, Lene
dc.contributor.advisorOftedal, Elin Merethe
dc.contributor.authorHammervold, Linn
dc.date.accessioned2015-06-22T10:17:26Z
dc.date.available2015-06-22T10:17:26Z
dc.date.issued2014-06-18
dc.description.abstractNettverk og relasjonelle bånd har vist seg å være avgjørende for nyetablerte bedrifter ved at de bidrar med tilgang på essensielle ressurser. For å lettere kunne utvikle bedrifter og dermed kommersialisere forskningsbasert kunnskap, er det derfor nyttig for akademiske entreprenører å vite noe om hvordan ressursakkvisisjon foregår. Videre har tidligere forskning gitt inkonsistente funn når det kommer til hvordan entreprenører utvikler og anvender nettverket i fremtredende faser. Oppgaven tar for seg forskning og teoretiske perspektiver som omhandler det ressursbaserte synet, ressurser, akademisk entreprenørskap, nettverk, bånd og generelle utfordringer for universitetsbedrifter i oppstartsfasen. Disse ble valgt som passende for å undersøke utvikling av nettverk for ressursakkvisisjon. Studien viser videre hvordan en universitetsbedrift som opererer i bygg og anleggsbransjen har gått frem i oppstartsfasen for å utvikle nettverket sitt, og hvordan det har bidratt med viktige ressurser for dem. Selve studien ble gjennomført ved individuelle dybdeintervjuer gjort av bedriftens entreprenører på Lysaker utenfor Oslo. Funnene i studien viser at utvikling av nettverk trolig har med type innovasjon å gjøre, fordi ulike innovasjoner krever ulike ressurser. Deretter ser det også ut til at suksessen med å oppnå ressurser kan ha en sammenheng med hvilken bransje det er snakk om, og at entreprenørenes egen driv har en betydning for hvordan de klarer seg. I dette tilfellet har en miks av sterke og svake bånd utgjort nettverket deres, med en vekt på utvikling av svake bånd. Dette har gitt dem essensielle ressurser som informasjon, kunnskap og kompetanse. Viktige aktiviteter utført i sammenheng med denne prosessen har innebært ringing, møter, reising, deltakelse på konferanser og arrangementer samt tilstedeværelse ute i bransjefeltet for å lære mest mulig. Det viser seg at bygg og anleggsbransjen i tillegg til BIM miljøet i Norge stort sett er uproblematiske for entreprenører med tanke på ressursakkvisisjon. Videre virker det likevel som at entreprenørene har opplevd flere av de utfordringene som teorien viser til i forbindelse med akademisk entreprenørskap og oppstartsfasen. Dette innebærer eksempelvis utfordringer knyttet til finansielle aspekter, legitimitet, erfaring og nyhetsgrad, samt interne forhold i bedriften. Slike utfordringer kan løses ved hjelp av ulike tilnærminger. Entreprenørene kan vise til sine sosiale relasjoner og uttrykke kvalitet ovenfor potensielle ressurstilbydere, leie ut egen kompetanse til andre bedrifter for å skaffe finansielle midler, samt ivareta interne bånd mellom bedriftens ansatte gjennom å opprettholde en løsningsorientert og god kommunikasjon. Nettverksutvikling gir tilgang på nødvendige ressurser i oppstartsfasen for entreprenører, såvel som uforutsette positive effekter man ofte ikke kan forutsi. Det sosiale samspillet som finner sted på ulike faglige arrangementer og gjennom sosiale media, viser seg også å være viktige arenaer for deltakelse med tanke på ressursakkvisisjon.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7781
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7374
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902en_US
dc.subjectRessurseren_US
dc.subjectAkademisk entreprenørskapen_US
dc.subjectStudententreprenørskapen_US
dc.subjectUniversitetsbedriften_US
dc.subjectNettverken_US
dc.subjectSterke bånden_US
dc.subjectSvake bånden_US
dc.subjectSosial kapitalen_US
dc.subjectUtfordringeren_US
dc.subjectOppstartsfaseen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.titleRessursakkvisisjon i akademisk entreprenørskap - En casestudie av en universitetsbedrift i oppstartsfasenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)