Show simple item record

dc.contributor.advisorHøyning, Roar
dc.contributor.advisorOlsen, Mirjam Harkestad
dc.contributor.authorLie, Morten H.
dc.date.accessioned2015-07-03T07:29:40Z
dc.date.available2015-07-03T07:29:40Z
dc.date.issued2015-05-13
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har et lesetreningstiltak bygget på Helhetslesingsmetoden blitt gjennomført med en gruppe på tre elever med lesevansker, på 2. klassetrinn. Temaet ble valgt fordi vi i dagens samfunn ser at det er nødvendig å kunne beherske skriftspråket på et funksjonelt nivå for å kunne fungere godt. Det ble benyttet et kvasi-eksperimentelt design. Lesetreningstiltaket innebar undervisning etter prinsippene i Helhetslesing over en periode på 8 uker, med 1 klokketime per dag. Effekten av tiltaket ble målt med 7 deltester i LOGOS. Kartlegging av leseferdigheter ble gjort før lesetreningstiltaket, rett etter tiltaket, og 6 mnd. etter tiltaket. Resultatene tyder på at elevene hadde fremgang av lesetreningstiltaket, samt at fremgangen vedvarte over tid.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7809
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7399
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSPEMG_06-7en_US
dc.subjectlesingen_US
dc.subjectlesevanskeren_US
dc.subjectundervisningen_US
dc.subjecthelhetslesingen_US
dc.subjecteffektstudieen_US
dc.subjectbegynneropplæringen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleEffekt av et intensivt lesetreningstiltaken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)