dc.contributor.advisor | Prebensen, Nina | |
dc.contributor.author | Ludvigsen, Marte | |
dc.contributor.author | Johansen, Ingvild | |
dc.date.accessioned | 2015-07-09T12:51:51Z | |
dc.date.available | 2015-07-09T12:51:51Z | |
dc.date.issued | 2015-05-30 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien er å undersøke hvilke faktorer som bidrar til turistens opplevelsesverdi, det vil si deres verdioppfatning under nordlysopplevelsen. I tillegg undersøkes sammenhengen mellom opplevelsesverdi og tilfredshet i denne turistkonteksten.
Det teoretiske rammeverket bygger på relevante teorier og begreper som utgjør grunnlaget for å svare på problemstillingene. Avhengige og uavhengige variabler som inkluderes i denne studien er valgt med utgangspunkt i tidligere forskning. De avhengige variablene består av opplevelsesverdi og tilfredshet, mens de uavhengige variablene omfatter turistens deltakende atferd, andre turister, guidens ytelse og naturomgivelser.
For å samle inn data benyttes spørreundersøkelse ved hjelp av spørreskjema, som distribueres både i papirformat og på internett via Facebook. Undersøkelsen generer et utvalg på totalt 162 respondenter. For å analysere de innsamlede dataene fra spørreundersøkelsen brukes analyseverktøyet SPSS.
Opplevelsesverdi operasjonaliseres som et flerdimensjonalt begrep. Resultatene som fremkommer i denne studien viser at opplevelsen av nordlys og guidens ytelse har positiv effekt på verdidimensjonene emosjonell-, funksjonell- og sosial verdi. Generelle naturomgivelser og andre turister har positiv påvirkning på funksjonell verdi, mens personlig interaksjon har negativ effekt på sosial verdi. Videre viser resultatene at verdidimensjonene funksjonell verdi og emosjonell verdi har sterk positiv effekt på turistens tilfredshet.
Resultatene fra denne studien kan bidra med nyttig kunnskap både for bedrifter og markedsførere. Kunnskap om hvilke elementer turistene verdsetter under nordlysopplevelsen, samt hva som bidrar til turistens tilfredshet kan gi markedsførere et sterkere grunnlag for å utvikle målrettede markedsføringsstrategier. I tillegg kan denne kunnskapen være nyttig for nordlysbedrifter i deres arbeid med å utvikle enda mer attraktive opplevelser.
Nøkkelord: Naturbasert opplevelsesturisme, nordlys, opplevelsesverdi, tilfredshet | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7826 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7414 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3902 | en_US |
dc.subject | Markedsføring | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.title | Opplevelsesverdi og tilfredshet. En studie av hvilke faktorer som påvirker turistens verdioppfatning under nordlysopplevelsen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |