dc.contributor.advisor | Bergland, Harald | |
dc.contributor.author | An, Wen | |
dc.date.accessioned | 2015-07-10T08:09:33Z | |
dc.date.available | 2015-07-10T08:09:33Z | |
dc.date.issued | 2015-05-26 | |
dc.description.abstract | De fleste markeder preges av konkurranse fra aktører som tilbyr et like produkt, og konkurranseintensiteten økes for mange bedrifter i samme marked. For å styrke sin konkurranseposisjon i markedet, er det avgjørende at bedrifter har klart formulerte strategier.
Denne utredningen tar utgangspunkt i en spesifikk bedrift, Norwegian Air Shuttle ASA (heretter kalt Norwegian), som er et norsk flyselskap som driver kommersielle ruteflygninger. Jeg kom over en interessant artikkel kalt ”NORWEGIAN AIR SHUTTLE - en aktør fra et høykostland i en lavkostbransje” (Moen, 2014), som gjorde meg interessert i et strategiperspektiv på konkurransemessig posisjonering i organisasjoner. Jeg valgte dermed å fordype meg i hvordan kostnadslederstrategi har fungert fra Norwegians implementering i 2003 fram til i dag, hvilke erfaringer selskapet har gjort seg på veien, og hvilke prisdiskriminerings-strategier selskapet har anvendt.
Tema for utredningen omhandler hvordan den valgte strategien gir selskapet et betydelig konkurransefortrinn. Gjennom studien har jeg hatt fokus på å finne Norwegians konkurransefortrinn sammenlignet med andre aktører i lavprisbransjen. Dette har jeg gjort både ved hjelp av relevant teori på området, og jeg har samlet inn og analysert informasjon om Norwegian sin virksomhet.
Nøkkelord: Norwegian, strategisk analyse, prisdiskriminering. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7841 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7429 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3901 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.title | Norwegian Air Shuttle ASA.
Strategisk analyse og anvendelse av teori om prisdiskriminering | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |