dc.contributor.advisor | Sand, Jan Yngve | |
dc.contributor.author | Devold Kolsing, Pernille | |
dc.contributor.author | Mortensen, Kate Cecilie | |
dc.date.accessioned | 2015-07-13T07:39:20Z | |
dc.date.available | 2015-07-13T07:39:20Z | |
dc.date.issued | 2015-05-27 | |
dc.description.abstract | De siste tretti årene har stadig flere lufthavner blitt privatisert, og det er et økende konkurransepreg i markedet for lufthavnsaktører. For å kunne tiltrekke seg flere flyselskaper, og med dette bli en sterkere aktør i sitt marked, er det nødvendig for en lufthavn å fremstå som attraktiv. Avgiftene aktørene setter mot flyselskapene er en del av denne konkurranseevnen. Det har blitt viktigere for aktørene å evne å konkurrere og ideen om at en lufthavn er et monopol blir utfordret.
Masteravhandlingen er en teoretisk tilnærming til fastsettelse av lufthavnavgifter. Den gjøre rede for hvilke elementer som påvirker luftfartsavgiftene som blir satt. To teoretiske modeller er valgt ut til å belyse vår problemstilling og vi har i tilknytning til disse drøftet teori opp mot praksis. De to ulike modellene tar for seg henholdsvis anvendelsen av kommersiell inntekt og balansen mellom de to driftsområdene i forhold til prissetting av avgifter og kapasitet. På tross av at flere argumenterer mot at lufthavner befinner seg i en monopolsituasjon, er luftfartsaktiviteten underlagt en regulering fra myndighetenes side. Avhandlingen belyser hvordan lufthavnene forholder seg til reguleringsrammene bestemt av myndighetene. Eierskap, målsetninger til myndighetene og ledelsen ved lufthavnen er også elementer som er med på å påvirke avgiftene. Avslutningsvis følger en drøfting omkring de ulike faktorene opp mot de to utvalgte aktørene, Oslo Lufthavn og Københavns Lufthavn.
Drøftingen tar for seg hvordan de to aktørene opptrer sammenlignet med hverandre og setter praksis opp mot teorien vi har redegjort for. Reguleringen spiller en stor rolle når det kommer til fastsettingen av luftfartsavgiftene. I tillegg vil elementer som ledig kapasitet og anvendelse av kommersiell inntekt påvirke hva som er teoretisk optimalt. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7855 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7443 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3901 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en_US |
dc.subject | Luftfartsavgifter | en_US |
dc.subject | Regulering | en_US |
dc.subject | Single- og dual-till | en_US |
dc.subject | Oslo Lufthavn | en_US |
dc.subject | Københavns Lufthavn | en_US |
dc.title | Faktorer som påvirker prissettingen av luftfartsavgifter
- En teoretisk avhandling med fokus på Oslo Lufthavn og Københavns Lufthavn | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |