«Samme behandling selv om jeg ikke skjønner noe» - Om sammenhengen mellom lav måloppnåelse og faglig inkludering
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7951Dato
2015-06-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Sjøblom, ElisabethSammendrag
Denne oppgaven er en kvalitativ studie av fenomenet faglig inkludering knyttet til elever med lav måloppnåelse. Formålet med studien var å finne ut hvilken sammenheng det er mellom lav måloppnåelse og elevers opplevelse av faglig inkludering. Studien er gjennomført som en tematisk livshistorie der informanter fra ungdomsskolen har fortalt om sine opplevelser fra skolehverdagen. Begrepet faglig inkludering er analysert ved hjelp av en modell for begrepsanalyse. Det er ikke mulig å gi en entydig definisjon på begrepet, men det framkom likevel noen sentrale kjennetegn. I denne studien har det vært fokus på noen av dem: tilpasset opplæring, vurdering og læringsmiljø. Dette var også hovedtema i intervjuene. Det er fram til i dag ikke gjort mye forskning på begrepet faglig inkludering. Denne studien er derfor et viktig bidrag i så måte, men også med tanke på at det er elevstemmene som bæres fram. Hovedfunn i studien er at elevene opplever seg stigmatisert, lærere vet ikke hvordan de skal motivere og at vurdering som verktøy for tilpasset opplæring ser ut til ikke å være implementert i alle skoler. Likevel viser funn at elever med lav måloppnåelse like fullt kan oppleve seg faglig inkludert dersom lærer gir god støtte både faglig, sosialt og emosjonelt.
Nøkkelord: måloppnåelse, faglig inkludering, inkludering, tilpasset opplæring, elevstemme, casestudie, livshistorie, vurdering, motivasjon, spesialundervisning, ungdomsskole
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: