Dannelse i en digital nettalder
Forfatter
Thorvaldsen, SteinarSammendrag
Dette kapitlet tar for seg nye utfordringer vi står overfor gjennom de digitale nettverk med
global rekkevidde. Digitale nett skaper muligheter, men åpner også for betydelig risiko,
sårbarhet og problemer. Internett og internasjonaliseringen gjør det nødvendig å tenke nytt
om dannelse. Hva er nettvett og digital dømmekraft? Hvilken viten behøves for å kunne
orientere seg i kunnskapssamfunnet? Og ikke minst hvordan være med på å dele og spre
informasjon? Både elever og lærere trenger en god digital dannelse når det gjelder lov og vett
for å unngå å bli ”rådløse i det trådløse” i framtidens skole. Tydelige voksne rollemodeller er
også viktig for all sosialisering/dannelse, og læreren må være digital kompetent for å kunne
være en sosialiseringsaktør i de nye digitale rom. Det følgende kapittel tar til orde for en
teknologirealisme hvor det er lærerens oppgave å forenkle en komplisert verden og lære
elevene å gjøre begrunnede utvalg i informasjonsflommen.
Beskrivelse
Kapittel fra boken "Dannelse i skole og lærerutdanning" s. 94-105
Sitering
I: 'Dannelse i skole og lærerutdanning', Brekke, May (red.), Universitetsforlaget, Oslo (2010)Metadata
Vis full innførselSamlinger
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: