Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThorvaldsen, Steinar
dc.date.accessioned2015-09-14T07:21:28Z
dc.date.available2015-09-14T07:21:28Z
dc.date.issued2010
dc.description.abstractDette kapitlet tar for seg nye utfordringer vi står overfor gjennom de digitale nettverk med global rekkevidde. Digitale nett skaper muligheter, men åpner også for betydelig risiko, sårbarhet og problemer. Internett og internasjonaliseringen gjør det nødvendig å tenke nytt om dannelse. Hva er nettvett og digital dømmekraft? Hvilken viten behøves for å kunne orientere seg i kunnskapssamfunnet? Og ikke minst hvordan være med på å dele og spre informasjon? Både elever og lærere trenger en god digital dannelse når det gjelder lov og vett for å unngå å bli ”rådløse i det trådløse” i framtidens skole. Tydelige voksne rollemodeller er også viktig for all sosialisering/dannelse, og læreren må være digital kompetent for å kunne være en sosialiseringsaktør i de nye digitale rom. Det følgende kapittel tar til orde for en teknologirealisme hvor det er lærerens oppgave å forenkle en komplisert verden og lære elevene å gjøre begrunnede utvalg i informasjonsflommen.en_US
dc.descriptionKapittel fra boken "Dannelse i skole og lærerutdanning" s. 94-105en_US
dc.identifier.citationI: 'Dannelse i skole og lærerutdanning', Brekke, May (red.), Universitetsforlaget, Oslo (2010)en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 511605
dc.identifier.isbnISBN9788215017815
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8053
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7638
dc.language.isonoben_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectdannelseen_US
dc.subjectdigital nettalderen_US
dc.subjectdigitale medieren_US
dc.subjectkildekritkken_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectnettvetten_US
dc.titleDannelse i en digital nettalderen_US
dc.typeChapteren_US
dc.typeBokkapittelen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel