dc.contributor.advisor | Bjørndal, Kristin Emilie W. | |
dc.contributor.advisor | Sollid, Hilde | |
dc.contributor.author | Brox, Åse Cecilie | |
dc.contributor.author | Berglund, Kristine Olive | |
dc.date.accessioned | 2015-09-16T14:47:15Z | |
dc.date.available | 2015-09-16T14:47:15Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | Målsettingen med denne studien er å undersøke hvordan den dramapedagogiske metoden «Lærer-i-rolle» kan bidra i skriveopplæringen på småtrinnet. I masteroppgaven vil vi fokusere på hva metoden lærer-i-rolle tilførte skriveopplæringen.
Problemstillingen vår belyser vi gjennom kvalitative forskningsmetoder i form av ulike typer kvalitative forskningsintervju, observasjoner og elevtekstanalyser. Vårt forskningsdesign er basert på aksjonsforskning i et singlecase-studie. Dette gjør at våre funn ikke er direkte overførbare til andre klasserom.
Undersøkelser gjort i studien viser at metoden lærer-i-rolle gav eleven en konkret mottaker i skrivesituasjonen, noe som også motiverte elevene til å skrive lengre tekster. Slik vi tolker intervjuene gjort i vårt studie, kan det være utfordrende å implementere en dramafaglig metode i et klasserom der læreren har lite erfaring med drama. Gjennom observasjon i studien har vi observert hvordan variasjon i undervisningen er viktig for å motivere elevene i læringsprosessen.
Kildene vi har brukt er preget av norske forskere og forfattere. Skoleforskning fra andre land kan ikke overføres direkte til den norske skolen, og det har derfor vært et bevisst valg fra vår side å kun benytte oss av skoleforskning på dette feltet gjort i Norge. Aud Berggraf Sæbø har vært vår hovedkilde om forskning og teori rundt bruk av drama i undervisningen. Våre kilder om skriveforskning er gjort av forskere fra KAL, SKRIV og Normprosjektet. Vi anvender også teori hentet fra Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning. I elevtekstanalysene er Skjelbred og Iversen et al. våre to hovedkilder. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8082 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7669 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | Lærer-i-rolle | en_US |
dc.subject | Dramapedagogikk | en_US |
dc.subject | Mottakerbevissthet | en_US |
dc.subject | Skrivehjulet | en_US |
dc.subject | Elevtekstanalyse | en_US |
dc.subject | Tekstanalyse | en_US |
dc.subject | Læringsprosesser | en_US |
dc.subject | Motivasjon | en_US |
dc.subject | Skriveformelen | en_US |
dc.subject | Skrivetrekanten | en_US |
dc.subject | Aksjonsforskning | en_US |
dc.subject | Singlecase | en_US |
dc.subject | Casestudie | en_US |
dc.subject | Strukturert intervju | en_US |
dc.title | "Lærer-i-rolle", et bidrag i skriveopplæringen?
Pedagogisk utviklingsarbeid gjennom et aksjonsforskningsbasert singlecase-studie. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |