Show simple item record

dc.contributor.advisorRørnes, Karin
dc.contributor.authorHundstad, Tom-Olav
dc.date.accessioned2015-09-16T15:06:42Z
dc.date.available2015-09-16T15:06:42Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractI denne oppgaven spør og drøfter jeg hvordan lærere ved en fådelt skole organiserer engelskundervisningen gjennom sin fortolkning av prinsippet om tilpasset opplæring. Oppgaven har basis i det sosiokulturelle perspektivet for læring, med teori grunnlagt i tilpasset opplæring, engelsk fagdidaktikk og aldersblanding i den fådelte skolen. Jeg har brukt observasjon og intervju som forskningsmetoder for mine empiriske funn, og gjennom disse metodene samlet jeg inn data over to uker mens jeg besøkte mellomtrinnet ved en fådelt skole Det jeg så ved denne skolen var at den var liten, og hver enkelte lærer var en uvurderlig ressurs. Gjennom min empiri for oppgaven har jeg trukket frem momenter fra mitt besøk til skolen og koblet det sammen med teori for å finne mening i det jeg har erfart og sett. Den fådelte skolen er en krevende arena for lærere som ønsker å tilpasse undervisningen slik at enhver elev er ivaretatt. Det er derimot ingen tvil om at det lar seg gjøre, mest gjennom god planlegging, kreativ tenkning og et hardt fokus på elevenes læring. I denne oppgaven viser jeg hvordan prinsippet om tilpasset opplæring kan fortolkes og iverksettes i engelskundervisningen ved en fådelt skole.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8084
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7671
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901en_US
dc.subjectlærerutdanningen_US
dc.subjectengelsken_US
dc.subjectfådelt skoleen_US
dc.subjectaldersblandingen_US
dc.subjectnærmiljøskoleen_US
dc.subjectfagdidaktikken_US
dc.subjecttilpasset opplæringen_US
dc.subjectinkluderingen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleEngelsk i den fådelte skolen. Tilpasset opplæring i engelskfaget med aldersblandingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)