Show simple item record

dc.contributor.advisorJette, Steensen
dc.contributor.authorRøssland, Rikke Holta
dc.date.accessioned2015-09-17T14:10:46Z
dc.date.available2015-09-17T14:10:46Z
dc.date.issued2015-05-14
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke hvordan en kan arbeide med leksene i engelskfaget for å øke elevenes læringsutbytte på 7. trinn. Dette har jeg undersøkt ved å benytte meg av en kvalitativ metode med intervju av elever og samtale med engelsklærer. I tillegg har jeg benyttet meg av en aksjon, som ble planlagt med bakgrunn i elevintervjuene. Studiet tar utgangspunkt i tidligere erfaringer fra praksisperioder hvor jeg har erfart at elevene ikke har lært så mye av leksene slik det har blitt jobbet med dem i klassen. Jeg ønsket å få et innblikk i hva det var ved leksene som førte til at elevene ikke lærte så mye. Gjennom oppgaven har jeg benyttet meg av sosiokulturell læringsteori, ”learning by doing” og motivasjonsteori for deretter å knytte dette opp mot funnene jeg har gjort meg etter arbeidet med aksjonen. Hovedfunnene i forskningen går ut på at elevene mente at de lærte mindre av leksene fordi det var for mye arbeid med de samme metodene. De opplevde lite motivasjon fordi det var lite variasjon. Ved å presentere dem for andre arbeidsmetoder ble de positivt overrasket over egen læring.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8091
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7675
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.subjectlekseren_US
dc.subjectlæringseffekten_US
dc.subjectsosiokulturell læringsteorien_US
dc.subjectlearning by doingen_US
dc.subjectVygotskyen_US
dc.subjectDeweyen_US
dc.subjectmotivasjonen_US
dc.subjectkunnskapsløfteten_US
dc.subjecttilpasset opplæringen_US
dc.subjectkvalitativ metodeen_US
dc.subjectintervjuen_US
dc.subjectobservasjonen_US
dc.subjectaksjonslæringen_US
dc.subjectOppfølging lekseren_US
dc.subjectmasteren_US
dc.subjectfritidsaktiviteteren_US
dc.subjectpedagogikken_US
dc.subjectlærerutdanningen_US
dc.subjectvariasjonen_US
dc.title”Ja, det er mye morsommere og da lærer man mye mer”. En studie om læringseffekt av lekser i engelskfageten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)