Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteele, Annfrid Rosøy
dc.contributor.authorVangen, Karoline
dc.date.accessioned2015-09-17T14:18:56Z
dc.date.available2015-09-17T14:18:56Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractMed utgangspunkt i tilveksten av montessoriskoler i Norge har jeg valgt å utføre en kvalitativ studie der jeg har gått ut i skolen med et åpent blikk for å utforske montessoripedagogikken. Etter noen dager ute i observasjon ble jeg interessert i arbeid med materiell, og dette var det som skulle bli viktigst i mitt prosjekt. Gjennom observasjoner på 1.-3. trinn og intervju av montessoripedagoger har jeg i dette prosjektet belyst hvordan det tilrettelegges for læring i klasserommet, og hvordan arbeid med materiell kan oppfylle generell del av læreplanen. For å svare på dette har jeg tatt utgangspunkt i Montessorilæreplanens fire elementer for læring: det forberedte miljøet, montessorimateriell, aldersblandede grupper og lærerens rolle og oppgaver (Montessoriforlaget, 2007). Mine funn viser til at arbeid med materiell i aldersblandede grupper ikke bare fører til faglig læring, det fører også med seg mye sosial læring. Samtidig kan arbeid med materiell individuelt og i samarbeid med andre være med på å bidra til en tilpasset opplæring både etter nivå og interesser. På en annen side kan ikke elever drasse med seg 17 epler hele livet, med dette utsagnet mener jeg at elever må løsrive seg fra arbeid med materiell og opparbeide seg evne til abstrakt tenkning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8092
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7676
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleEn studie av montessoripedagogikk. En kan ikke drasse med seg 17 epler hele liveten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)