Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorEidissen, Thomas Frantzen
dc.contributor.authorJohansen, Martin
dc.date.accessioned2015-09-18T09:27:45Z
dc.date.available2015-09-18T09:27:45Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractSammendrag Problemstillingen for denne masteroppgaven er følgende: ”Hva kjennetegner læreres oppfatning av nivådifferensiering i matematikk?”. Vi har med utgangspunkt i denne problemstillingen undersøkt en metode for å drive nivådifferensiert undervisning i matematikk, ved en aldersblandet baseskole. Vi har gjennom studien hatt et fokus på hvordan nivådifferensiering kan være en fordel for flinke elever, samtidig som man unngår stigmatisering av andre elever. Vi har brukt kvalitativt forskningsintervju som innsamlingsmetode. Vi gjennomførte åtte intervju med lærere som brukte nivådifferensieringsmetoden. Gjennom en tematisk analyse har vi kodet datamaterialet, og tolket kodingen i lys av vårt konseptuelle rammeverk. Gjennom analysen fant vi tre funn som skal være med på å beskrive vår problemstilling. Alle lærerne kjennetegnet flinke elever i matematikk med regneferdigheter, gode holdninger, innsats og faglig selvtillit. Videre sier lærerne at de enklere klarer å tilpasse opplæringen for flinke elever ved bruk av nivådifferensiering. Lærerne trakk frem sosiale tilpasninger og arbeid med bevissthet rundt egen læringsprosess, som tiltak for å hindre stigmatisering av elever.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8096
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7691
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectNivådifferensieringen_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectStigmatiseringen_US
dc.subjectFlinke eleveren_US
dc.subjectCross grad groupingen_US
dc.subjectBetween class groupingen_US
dc.subjectAkselererten_US
dc.titleAldersblandet nivådifferensiering i matematikk. En kvalitativ studie av læreres oppfatning av nivådifferensiering i matematikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)