Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJakhelln, Rachel
dc.contributor.authorØyen, Christiane Karlsen
dc.date.accessioned2015-09-18T15:16:00Z
dc.date.available2015-09-18T15:16:00Z
dc.date.issued2015-05-15
dc.description.abstractFokuset i denne masteroppgaven er lærerens muligheter og begrensninger med tilrettelegging av praktiske og varierte arbeidsmåter i grunnskolen, og hvordan praktisk og variert undervisning kan fremme motivasjon og læring. Jeg har tatt utgangspunkt i grunnskolen og har i den forbindelse utført intervju med to lærere fra to ulike skoler og med en elevgruppe på fire sjuendeklassinger. Jeg ønsket, i samtale med lærere, å finne ut hvilke muligheter og begrensninger læreren har med tilrettelegging av praktiske og varierte arbeidsmåter, og hvordan de mente at slike arbeidsmåter kan være med å fremme elevens motivasjon for læring. Prosjektet er en kvalitativ fenomenologisk/hermeneutisk studie, der jeg har gjennomført tre semistrukturerte intervju. Jeg var opptatt av at intervjuene skulle fungere som en samtale mellom meg som forsker og informantene, slik at jeg kunne gjøre et dypdykk i lærernes erfaringer og kunnskap rundt deres undervisningshverdag. Resultatene mine viser at lærerne opplever noen begrensninger, eller utfordringer, med planlegging og gjennomføring av praktisk og variert undervisning, men at mulighetene er mange flere. Den største begrensningen er nok læreren selv, og funnene mine viser at om læreren bare tør å utfordre og utvikle seg selv og sin undervisningspraksis kan elevenes læringsutbytte øke betraktelig.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8107
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7685
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.subjectPraktisken_US
dc.subjectVarierten_US
dc.subjectUndervisningen_US
dc.subjectKlasseledelseen_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectMuligheteren_US
dc.subjectBegrensningeren_US
dc.subjectUndervisningsplanleggingen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectLæringen_US
dc.title"Når vi gjør noe, det er mer artig og lettere å huske". En kvalitativ studie om lærerens muligheter og begrensinger med tilrettelegging for praktisk og variert undervisning i grunnskolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)