dc.contributor.advisor | Jakhelln, Rachel | |
dc.contributor.author | Øyen, Christiane Karlsen | |
dc.date.accessioned | 2015-09-18T15:16:00Z | |
dc.date.available | 2015-09-18T15:16:00Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | Fokuset i denne masteroppgaven er lærerens muligheter og begrensninger med tilrettelegging av praktiske og varierte arbeidsmåter i grunnskolen, og hvordan praktisk og variert undervisning kan fremme motivasjon og læring. Jeg har tatt utgangspunkt i grunnskolen og har i den forbindelse utført intervju med to lærere fra to ulike skoler og med en elevgruppe på fire sjuendeklassinger.
Jeg ønsket, i samtale med lærere, å finne ut hvilke muligheter og begrensninger læreren har med tilrettelegging av praktiske og varierte arbeidsmåter, og hvordan de mente at slike arbeidsmåter kan være med å fremme elevens motivasjon for læring.
Prosjektet er en kvalitativ fenomenologisk/hermeneutisk studie, der jeg har gjennomført tre semistrukturerte intervju. Jeg var opptatt av at intervjuene skulle fungere som en samtale mellom meg som forsker og informantene, slik at jeg kunne gjøre et dypdykk i lærernes erfaringer og kunnskap rundt deres undervisningshverdag.
Resultatene mine viser at lærerne opplever noen begrensninger, eller utfordringer, med planlegging og gjennomføring av praktisk og variert undervisning, men at mulighetene er mange flere. Den største begrensningen er nok læreren selv, og funnene mine viser at om læreren bare tør å utfordre og utvikle seg selv og sin undervisningspraksis kan elevenes læringsutbytte øke betraktelig. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8107 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7685 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en_US |
dc.subject | Praktisk | en_US |
dc.subject | Variert | en_US |
dc.subject | Undervisning | en_US |
dc.subject | Klasseledelse | en_US |
dc.subject | Tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | Muligheter | en_US |
dc.subject | Begrensninger | en_US |
dc.subject | Undervisningsplanlegging | en_US |
dc.subject | Motivasjon | en_US |
dc.subject | Læring | en_US |
dc.title | "Når vi gjør noe, det er mer artig og lettere å huske".
En kvalitativ studie om lærerens muligheter og begrensinger med tilrettelegging for praktisk og variert undervisning i grunnskolen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |