dc.contributor.advisor | Drageset, Ove Gunnar | |
dc.contributor.author | Johnsen, Esben | |
dc.contributor.author | Olsen, Espen | |
dc.date.accessioned | 2015-09-21T10:12:19Z | |
dc.date.available | 2015-09-21T10:12:19Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | I denne teksten fokuserer vi på elevenes forklaringer i matematikk. Gjennom deltakende observasjon fant vi ut at elever på 8.klassetrinn forklarer seg på et ulikt teknisk nivå i elevstyrte og lærerstyrte kontekster. Størst variasjon i forklaringene fant vi når samtalen var lærerstyrt, og her kom det frem at enkelte spørsmål satte elevene i en forklaringssituasjon hvor de ikke kunne gjøre rede for egen tankegang. De elevstyrte forklaringene viste seg å være mer praktisk basert enn de lærerstyrte, men det var små variasjoner i bruken av de praktiske baserte forklaringene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8109 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7699 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Matematisk kommunikasjon | en_US |
dc.subject | Forklaringsteori | en_US |
dc.subject | Kvalitativ studie | en_US |
dc.subject | Praktisk basert forklaring | en_US |
dc.subject | Elevstyrt | en_US |
dc.subject | Matematisk basert forklaring | en_US |
dc.subject | Lærerstyrt | en_US |
dc.subject | Forklaring | en_US |
dc.subject | Bevis | en_US |
dc.subject | Kompetansemodeller | en_US |
dc.title | Elevers matematiske forklaringer
- Praktisk og matematisk baserte likheter og ulikheter | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |