dc.contributor.advisor | Annfrid, Rosøy Steele | |
dc.contributor.author | Pedersen, Sissel-Merete | |
dc.date.accessioned | 2015-09-21T10:39:29Z | |
dc.date.available | 2015-09-21T10:39:29Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | Fra mine tidligere arbeidserfaringer med barn og dyr, har jeg sett gleden og verdien barn har av å være sammen med dyr. På bakgrunn av denne erfaringen, ville jeg se nærmere på temaet Inn på tunet og hvilke muligheter dette kan gi i skolesammenheng. Formålet med dette prosjektet var at jeg ønsket å få en dypere forståelse om hva samarbeidet med Inn på tunet-gårder går ut på, og å lære om hvordan dette kan brukes i undervisningen i skolen. Jeg har utført et aksjonsforskningsprosjekt i samarbeid med to skoler (Skole 1 og Skole 2) og to Inn på tunet-gårder i Tromsø kommune. På Skole 1 deltok jeg i et allerede planlagt opplegg for et skole-gård samarbeid, og på Skole 2 var det jeg selv som både skolen planla og utførte hele opplegget med for- og etterarbeid tilknyttet en skoledag på gårdene.
Jeg har brukt aksjonsforskning som forskningsstrategi, og kvalitative metoder i min datainnsamling. Mitt datamateriale har jeg samlet inn gjennom intervju og observasjon. Jeg har utført en dokumentanalyse av den generelle delen av Kunnskapsløftet både opp mot mitt prosjekt og Inn på tunet-tilbud generelt. Både dokumentanalysen og analysen av datamaterialet i mitt aksjonsforskningsprosjekt med å bruke gården som alternativ opplæringsarena, viser at man kan forankre undervisninga i Kunnskapsløftet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8111 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7695 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | en_US |
dc.subject | Inn på tunet | en_US |
dc.subject | Aksjonsforskning | en_US |
dc.subject | Alternativ opplæringsarena | en_US |
dc.subject | Kunnskapsløftet | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Gården - en alternativ opplæringsarena.
"Det var verdens gøyeste skoledag" | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |