dc.contributor.advisor | Rønningsbakk, Lisbet | |
dc.contributor.author | Øyen, Eline Charlotte | |
dc.date.accessioned | 2015-09-21T11:27:08Z | |
dc.date.available | 2015-09-21T11:27:08Z | |
dc.date.issued | 2015-05-14 | |
dc.description.abstract | I dette prosjektet har jeg sett nærmere på hvordan bruk av IKT i klasserommet utfordrer rollen som klasseleder. Jeg har valgt å benytte en kvalitativ metode i form av forskningsintervju. Kategoriene i den didaktiske relasjonsmodellen er brukt som utgangspunkt for min intervjuguide. Jeg har ved hjelp av intervjuene samlet perspektivene til mine to deltakere med mål om innsikt og forståelse i et aktuelt tema.
Prosjektet viser at lærere møter et vidt spenn av utfordringer i sin klasseledelse ved bruk av IKT. Nyansene i funnene viser at lærere møter et vidt spenn av utfordringer i sin klasseledelse ved bruk av IKT. Mine undersøkelser tydeliggjør tre utpregende kategorier når det gjelder hvordan rollen som klasseleder utfordres. Jeg har valgt å kalle kategoriene praktisk-teknologiske utfordringer, kompetansebaserte utfordringer og elevbaserte utfordringer. Funnene i prosjektet impliserer at det trengs et kompetanseløft i lærerstanden slik tidligere forskning understreker (Hatlevik, Egeberg et al. 2013, Krumsvik 2014). Deltakerne i prosjektet ser på IKT som viktig og ønsker videreutdanning for å bedre egen kompetanse. Den ene påpeker at hun ønsker: ”at det kan komme ut en formell kompetanse i skolene i Norge fordi elevene vil ha så mye å vinne på det”.
Slik funnene er tolket kan det se ut som de ulike identifiserte kategoriene av utfordringer har en viss påvirkningskraft på de øvrige kategoriene. Med dette mener jeg at et kompetanseløft eksempelvis kan gjøre lærere tryggere i den digitale skolehverdagen. Slik vil de dessuten bli bedre i stand til å tilrettelegge for ulike digitale elevforutsetninger. Kompetanse og trygghet øker selvtilliten som kan underbygge den tydelige klasseledelsen som kreves. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8113 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7698 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | IKT og klasseledelse | en_US |
dc.subject | IKT | en_US |
dc.subject | Klasseledelse | en_US |
dc.subject | Utfordringer ved bruk av IKT | en_US |
dc.title | ”At nettet fungerer, altså det må det gjøre” - Et prosjekt knyttet til hvordan bruk av IKT i klasserommet utfordrer rollen som klasseleder | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |