dc.contributor.advisor | Rørnes, Karin | |
dc.contributor.advisor | Nedberg, Audhild | |
dc.contributor.author | Moan, Silje Therese | |
dc.date.accessioned | 2015-09-21T11:55:34Z | |
dc.date.available | 2015-09-21T11:55:34Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om økt lærertetthet og tilpasset opplæring. Den er knyttet til et prosjekt mellom Universitetet i Tromsø, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og Tromsø kommune. Det er inngått en partnerskapsavtale om forskning og utvikling (FoU) knyttet til om økt lærertetthet i begynneropplæringen kan gi bedre kvalitet på den tilpassede opplæringen. Jeg har hatt som mål å undersøke hvordan økt lærertetthet i form av en ekstra pedagog kan bidra til tilpasset opplæring i den første lese- og skriveopplæringa. Resultatene bygger på erfaringer fra et klasserom hvor to pedagoger arbeider tett sammen i begynneropplæringen, samt observasjoner gjort i dette klasserommet. Undersøkelsen min viser at økt lærertetthet bidrar til tilpasset opplæring dersom pedagogene fremstår som aktive ressurser i klasserommet. Pedagogene har vist meg en praksis hvor de fortolker og iverksetter læreplanens intensjon med faglig begrunnelse. Videre bekrefter undersøkelsen forskning som viser at relasjonsarbeid og de mulighetene som ligger i dette har betydning for kvaliteten på den tilpassede opplæringa. Resultatene viser også at pedagogenes mulighet til dialog og refleksjon seg i mellom bidrar til lærerens læring gjennom endring og utvikling av praksis som igjen kan bidra til bedre kvalitet i opplæringa. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8115 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7696 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | Økt lærertetthet og tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | Tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | Økt lærertetthet | en_US |
dc.subject | Tidlig innsats | en_US |
dc.subject | Relasjonsarbeid | en_US |
dc.subject | Læreres læring | en_US |
dc.title | Tilpasset opplæring
- Hva skjer når de er to? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |