dc.contributor.advisor | Haavold, Per Øystein | |
dc.contributor.author | Skrivervik, Marte | |
dc.contributor.author | Lotternes, Ingrid Wikeland | |
dc.date.accessioned | 2015-09-22T13:49:43Z | |
dc.date.available | 2015-09-22T13:49:43Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne studien har tittelen: Minoritetsspråklige elever i matematikk. Hensikten med studien er å bedre forståelsen av hvordan minoritetsspråklige elever løser divisjonsoppgaver innenfor naturlige tall. Vi har hatt fokus både på hvordan elevene tenker når de løser divisjonsoppgaver, og hvordan deres flerspråklighet påvirker oppgaveløsningen.
Studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn, og har et kvalitativt forskningsdesign. Datainnsamlingen fant sted i en innføringsklasse hvor elevene var i alderen 10-12 år. Vi brukte oppgavebasert intervju som metode, og filmet de seks elevene mens de løste ulike divisjonsoppgaver. Videre transkriberte og kodet vi dataene, og ut fra vårt konseptuelle rammeverk tolket vi datamaterialet ved å se etter mønster og andre interessante funn.
Gjennom analysen så vi at noen av elevene hadde lært formelle oppsett for å regne divisjon før de kom til Norge. Disse elevene benyttet allikevel uformelle strategier når de anså det som mest hensiktsmessig. Elevene som ikke hadde lært formelle oppsett gjorde det best når oppgavene var gitt i kontekst. Gjennom prosjektet så vi at elevene brukte ulike algoritmer, og det kom frem at noen var vant til andre matematiske symboler enn de som brukes i Norge. Til tross for at vi tilpasset tekstoppgavene var det språklige fortsatt en utfordring for elevene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8121 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7706 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | en_US |
dc.subject | Matematikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | Minoritetsspråklig | en_US |
dc.subject | Divisjonsstrategier | en_US |
dc.subject | Divisjon | en_US |
dc.subject | Flerspråklighet | en_US |
dc.subject | Flerspråklige | en_US |
dc.subject | Elever | en_US |
dc.subject | Kodebytte | en_US |
dc.subject | Innføringsklasse | en_US |
dc.subject | Divisjonsoppgaver | en_US |
dc.subject | Heltallsområdet | en_US |
dc.subject | Bilingualism | en_US |
dc.subject | Tekstoppgaver | en_US |
dc.subject | Problemløsning | en_US |
dc.subject | Problem posing | en_US |
dc.subject | Løsningsstrategier | en_US |
dc.subject | Dele | en_US |
dc.subject | Matematikkundervisning | en_US |
dc.subject | Code mixing | en_US |
dc.subject | Language switching | en_US |
dc.subject | språk | en_US |
dc.subject | oppgavebasert intervju | en_US |
dc.subject | oppgaver | en_US |
dc.subject | kvalitativ | en_US |
dc.subject | kontekst | en_US |
dc.subject | algoritme | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Minoritetsspråklige elever i matematikk. En kvalitativ studie av minoritetsspråklige elevers divisjonsstrategier | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |