Det gjensidige samspill mellom lærer og film. En film kan ikke stå på egne ben
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/8128Dato
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Kristoffersen, MortenSammendrag
Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i ”Hvordan øke læringsutbyttet ved mer bevisst pedagogisk bruk av film som læringsressurs i samfunnsfagundervisningen?”. Dette spørsmålet ble forsøkt svart med tre utdypende spørsmål om filmsjanger, didaktiske valg med film som læringsressurs, og om noen disipliner i samfunnsfag er bedre tjent med film enn andre.
Oppgaven baserer seg på teori fra flere forfattere som bidrar med sitt. Deriblant historiedidaktikerne Ola Svein Stugu og Erik Lund. En forsker i psykologi ved navn Andrew Butler bidrar med en psykologisk undersøkelse om den kunnskapsmessige påvirkningskraften til filmer fra Hollywood. Richard E. Mayer har utviklet en kognitiv teori som går på læringseffekten av bilder og tekst.
Gjennom undersøkelsen er det benyttet både kvantitativ og kvalitativ metode gjennom spørreskjema og intervju. Dataen jeg benytter er sitater og svar fra samfunnsfaglærere om hvordan de bruker film, og hva de mener kan gi best læringsutbytte.
Resultatene viser blant annet at spillefilm sjeldent eller aldri blir brukt. Derimot er kortfilm og filmklipp fra 0-40 minutter populært. Dette baserer seg på at lærerne mener en må få tid til både forarbeid og etterarbeid
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: