Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFolkenborg, Håkon Rune
dc.contributor.authorLosnedahl, Martin
dc.date.accessioned2015-09-23T12:11:29Z
dc.date.available2015-09-23T12:11:29Z
dc.date.issued2015-05-14
dc.description.abstractJeg har i denne oppgaven undersøkt hvordan elever i femteklasse operasjonaliserer nøkkelbegreper i sine besvarelser av historiske spørsmål. Dette er da nøkkelbegreper innenfor historiefaget, som skal hjelpe elevene å analysere historiske hendelser. Jeg har undersøkt elevenes bruk av kilde-, empati- og endringsbegrepet. I tillegg til å se på hvordan elevene benyttet begrepene, ville jeg sammenligne elevenes tendenser med britiske elever. Da ble det også naturlig å se på forskjeller i læreplanene mellom Norge og Storbritannia. Jeg har hovedsakelig benyttet litteratur fra Erik Lund og Peter Lee, som har definert nøkkelbegrepene og elevenes hovedtendenser ut fra disse. Litteraturen for seg hovedsakelig britiske elevers tankemåter. I tillegg har jeg belyst temaet med flere didaktikeres syn på nøkkelbegrepene, og sett på ulike retninger innenfor historiedidaktikk. Jeg undersøkte problemstillingen ved å dele ut spørreskjema og spørsmål til elever på femte trinn på en skole i Tromsøområdet. Svarene jeg fikk fra elevene var resultatet mitt, som jeg benyttet til å lete i etter funn og tendenser. Mine funn fra undersøkelsen viste at elevene i Norge ikke skilte seg ut i nevneverdig grad fra britiske elever. Måtene å forstå og bruke nøkkelbegrepene var så å si identisk med den typiske britiske eleven. Det som er interessant med dette er at elever i Storbritannia skal ha lært å bruke nøkkelbegreper fra de begynte på skolen, og allikevel ser man ingen stor forskjell mellom norske og britiske elever. Det skal også nevnes at i norsk læreplan er det nesten ingen direkte føringer for nøkkelbegreper, en kontrast fra den britiske læreplanen som vektlegger dette direkte og i stor grad. Det også var enkelte unike funn fra norske elever når det gjelder bruk av nøkkelbegreper, som ikke er sammenlignbart med annen litteratur. Disse funnene forklarte hvordan elevene ofte tror forskere er de som skriver historie, samt hvordan elevene ser på mennesker fra fortiden som smartere fordi «de fant opp mye». Disse funnene kan bidra med å kartlegge norske elevers tendenser.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/8130
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7714
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3905en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjecthistoriedidaktikken_US
dc.subjectnøkkelbegrepen_US
dc.subjectinnholdsbegrepen_US
dc.subjecthistorieen_US
dc.subjectsamfunnsfagen_US
dc.subjectlæreplanen_US
dc.subjectmellomtrinneten_US
dc.subjectNew Historyen_US
dc.subjectPeter Leeen_US
dc.subjectErik Lunden_US
dc.subjectendringen_US
dc.subjectempatien_US
dc.subjectkildeen_US
dc.subjectårsaken_US
dc.subjecthistorisk kunnskapen_US
dc.subjectsamfunnsfagdidaktikken_US
dc.subjectlæreplan for samfunnsfagen_US
dc.subjecthistory curriculumen_US
dc.subjecthverdagsforestillingeren_US
dc.subjectstereotypien_US
dc.titleElevers bruk av historiefaglige nøkkelbegreper. Hvordan operasjonaliserer elever på femte trinn nøkkelbegreper i sine besvarelser av historiske spørsmål?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)