Tilpasset opplæring: Forståelse, praktisering og utfordringer i samfunnsfag. Et kvalitativt studie av hvordan et utvalg samfunnsfaglærere forstår tilpasset opplæring og praktiserer det i samfunnsfagundervisningen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/8133Dato
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Olsen, Stine EliseSammendrag
Tittel på oppgaven er:
Tilpasset opplæring: Forståelse, praktisering og utfordringer i samfunnsfag.
Problemstillingen min er: Hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere begrepet tilpasset opplæring, og hvordan realiseres det i samfunnsundervisningen?
Metoden jeg har valgt er en kvalitativ forskningsdesign, med halvstrukturerte intervju som metode. Jeg intervjuet totalt 5 lærere.
Mine funn kan tyde på at lærerne har en smal forståelse av begrepet. Meget individpreget som samsvarer med Kunnskapsløftet sin forståelse. Lærerne praktiserer tilpasset opplæring i samfunnsfag ved å variere i stor grad. Samtlige lærere synes det er utfordrende å drive med tilpasset opplæring når det er lærerstyrt undervisning. Lærerne vektlegger også boka som en utfordring på grunn av vanskeligstilte tekster og akademiske begrep.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: