dc.contributor.advisor | Per Øystein, Haavold | |
dc.contributor.author | Bjerkmo, Kristine | |
dc.date.accessioned | 2015-09-17T05:10:36Z | en_US |
dc.date.accessioned | 2015-11-06T13:50:11Z | |
dc.date.available | 2015-11-06T13:50:11Z | |
dc.date.issued | 2015-05-13 | |
dc.description.abstract | Hvordan påvirkes matematikkundervisningen av antall elever i klassen?, er en kvalitativ studie hvor det sees på hvordan antall elever kan påvirke fire faktorer (matematisk fremstilling, tidsbruk og deltakelse og hjelp fra læreren) av matematikkundervisningen i to 5. klasses matematikkundervisning. Problemstillingen for studiet er: Hvordan påvirkes matematikkundervisningen av antall elever i klassen? Oppgaven har også fire ulike forskningsspørsmål: 1. Hvordan påvirker antall elever den matematiske fremstillingen i undervisningen? 2. Hvordan påvirker antall elever tidsbruken til læreren? 3. Hvor ofte er elevene aktive? 4. Hvor ofte hjelper læreren elevene?
Den teoretiske rammen for studiet og datainnsamlingen tar utgangspunkt i Schoenfelds (2014) rammeverk for å teste undervisningens matematiske innhold. Videre brukes Skemps (1989) og Kilpatricks (2001) begreper om matematisk kompetanse til å beskrive undervisningen og den matematiske fremstillingen. Jeg viser også til tidligere forskningsfunn som viser uenighet rundt temaet klassestørrelse. For å besvare hvordan antall elever i klassen kan påvirke matematikkundervisningen har jeg brukt casestudie som design, og observasjon og intervju som metoder for datainnsamling. Jeg observerte to ulike 5. klasser og to ulike lærere i seks timer hver, for deretter å intervjuet lærerne for å finne bakgrunn for det jeg observerte. I alle sammenligningene vises det en klar forskjell på det matematiske innholdet og hvor god tid læreren har til å både fremstille matematikken, hjelpe elevene og la elevene diskutere. Resultatene tyder på at flere elever fører til mindre tid per elev som igjen gjør at den instrumentelle fremstillingen blir løsningen, da det tar kortere tid og er enklere. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8261 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7842 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | stor klasse | en_US |
dc.subject | klassestørrelse | en_US |
dc.subject | liten klasse | en_US |
dc.subject | matematisk innhold | en_US |
dc.subject | tidsbruk | en_US |
dc.subject | elevenes muntlige aktivitet | en_US |
dc.subject | hjelp fra læreren | en_US |
dc.subject | relasjonell forståelse | en_US |
dc.subject | matematisk kyndighet | en_US |
dc.subject | Schoenfeld | en_US |
dc.subject | matematisk fremstilling | en_US |
dc.subject | instrumentell forståelse | en_US |
dc.title | Hvordan påvirkes matematikkundervisningen av antall elever i klassen? En sammenligning av en liten og stor klasse, med fokus på matematisk innhold, tidsbruk, elevaktivitet og hjelp fra læreren | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |