Abstract
Resilience Scale for Adolescents (READ) er et selvrapport spørreskjema for ungdom som måler resiliens; evnen til å håndtere stress og negative livshendelser. Skjemaet er utviklet av Hjelmedal, Friborg, Stiles, Martinussen og Rosenvinge i 2006 på bakgrunn av et resiliensmål for voksne. READ består av 28 utsagn som er positivt formulert og danner 5 delskalaer; personlig kompetanse, sosial kompetanse, sosial støtte, samhold i familien og personlig struktur. Det tar omtrent fem minutter å besvare spørreskjemaet. READ er kopibeskyttet og man kan ta kontakt med rettighetshaverne for å få tilgang til testen.
Søket etter dokumentasjon for måleegenskapene til READ resulterte i 55 originale referanser, hvorav 10 publikasjoner ble inkludert. Ni av de inkluderte studiene er tverrsnittstudier som har brukt READ i normalpopulasjon med ungdom mellom 13 og 21 år.
Åtte studier oppgir middelverdier i generelle populasjoner, noen for gutter og jenter hver for seg. To studier har undersøkt faktorstrukturen til READ. Fire studier rapporterer korrelasjoner mellom READ og mål på psykiske vansker, samt at tre studier undersøker de prediktive egenskapene ved READ. Det var mål på indre konsistens (Chronbach’s alfa) i syv av de inkluderte studiene.
READ har gode psykometriske egenskaper og viser lovende begrepsvaliditet. Fire av fem skalaer har tilfredsstillende indre konsistens. READ egner seg godt til forskning, men det finnes ingen tilgjengelig dokumentasjon på bruk i kliniske populasjoner. Dokumentasjon på hvordan READ kan brukes som et verktøy i klinisk behandling er heller ikke tilgjengelig.
Description. Resilience Scale for Adolescents (READ) is a self-report questionnaire measuring
resilience; the ability to handle stress and negative experiences. It was developed in 2006 by
Hjelmedal, Friborg, Stiles, Martinussen and Rosenvinge. READ is a 28-item scale with positively
formulated items organized in five subscales; personal competence, social competence, social
support, family cohesion and structured style. It takes five minutes to complete the
questionnaire. READ is copy protected and the copy right holders can be contacted to gain access
to the test.
Literature search. The literature search resulted in 55 original publications, 10 of which were
included. Nine of the included studies are cross-sectional and have assessed READ in general
populations of adolescents from 13 to 21 years old.
Psychometrics. Eight of the included studies reported mean values in general populations, some
separately for boys and girls. Two studies examined the factor structure of READ, four studies
reported correlations with measures of mental difficulties, and three studies investigated the
predictive properties of READ. Measures of internal consistency (Chronbach’s alpha) were
included in seven of the studies.
Conclusion. READ shows adequate psychometric properties and promising validity when
correlated with measures of mental difficulties. The internal consistency is adequate for four of
five subscales. READ is well suited for research purposes, however, there is no available
documentation on applications in clinical settings.