dc.contributor.advisor | Engh, Kristin | |
dc.contributor.author | Eidissen, Fredrik | |
dc.contributor.author | Nilsen, Jørn Tore | |
dc.date.accessioned | 2016-04-05T13:36:47Z | |
dc.date.available | 2016-04-05T13:36:47Z | |
dc.date.issued | 2015-11-17 | |
dc.description.abstract | Som medarbeidere i et foretak hvor alle ledere skal gjennomføre et lederutviklingsprogram, er det interessant å se om ressursene som brukes på et lederutviklingsprogram gir den ønskede avkastning tilbake til bedriften. Hensikten med denne oppgaven er å svare på følgende overordnede problemstilling:
Er lederutviklingsprogram et effektivt verktøy for å utvikle godt lederskap?
Godt lederskap defineres i denne problemstillingen som en gjensidig oppfattelse av at kvaliteten på kommunikasjonen mellom leder og medarbeider er god, og at leder skaper indre motivasjon hos de ansatte. Oppgaven består av undersøkelser i form av intervju med tre ledere som har gjennomført Statnetts lederutviklingsprogram, samt tre medarbeidere til hver av disse lederne. Studien tar utgangspunkt i en kvalitativ tilnærming. Metoden som er benyttet er abduktiv.
Med få ytterligheter i positiv og negativ retning viser denne studien at lederutviklingsprogram har tilsynelatende liten effekt når det kommer til kommunikasjon mellom ledere og medarbeidere. Dette tyder på at lederutviklingsprogram ikke er det mest optimale verktøy for å utvikle kommunikasjonskompetanse hos ledere. Varigheten av eventuelle lærdommer fra et lederutviklingsprogram er det for øvrig vanskelig å si noe om.
Det er imidlertid grunnlag for å styrke teorien til Erlien (2003) om at kommunikasjonsstil er situasjonsbestemt. Dette kommer til uttrykk ved at en leder både benytter seg av instruerende og medvirkende kommunikasjonsstil. Av elementer som påvirker leders utbytte av gjennomført lederutviklingsprogram, kunne det av arbeidsgiver vært lagt opp til bedre oppfølging i etterkant av gjennomført lederutviklingsprogram.
Majoriteten av medarbeiderne har ikke merket noen endring på sin nærmeste leders kommunikasjon i etterkant av lederutviklingsprogrammet. Denne studien konkluderer med at lederutviklingsprogram ikke er et effektivt verktøy for å utvikle godt lederskap. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9111 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_8677 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | STV-3906 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 | en_US |
dc.title | Lederutvikling og kommunikasjon. Ledelse, kommunikasjon og motivasjon | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |