dc.contributor.advisor | Skrøvset, Siw | |
dc.contributor.author | Johansen, Magne | |
dc.date.accessioned | 2016-05-19T09:44:22Z | |
dc.date.available | 2016-05-19T09:44:22Z | |
dc.date.issued | 2015-05-14 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven tar for seg ledelse av skoler i utvikling, med utgangspunkt i egen ledelse av den nasjonale satsingen ungdomstrinn i utvikling. Oppgaven fokuserer på ulike former for ledelse og hvordan skoleutviklingen påvirkes av disse. Jeg har gjennomført en aksjonsforskning på egen skole og søker å finne svaret på hvordan ærlighet og involvering kan styrke ledelsen av utvikling.
Nyere forskning snakker om kollektiv kapasitetsbygging som en viktig faktor for å skape utvikling. I den sammenhengen er kommunikasjon et sentralt begrep. Andre begreper som drøftes i oppgaven er tillit og anerkjennelse. Kan tillit og anerkjennelse være med på å støtte opp om kollektiv kapasitetsbygging?
Tittelen «The point of no return» åpenbarte seg for meg etter en hendelse på et personalmøte på skolen. Det er et dramaturgisk begrep, og brukes om det punktet i en handlingsrekke der det ikke er noen vei tilbake. Oppgaven tar for seg ledelse av læringsprosesser, men er vel så mye en refleksjon og beskrivelse av en lederes læring i slike prosesser. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9185 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_8744 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3902 | |
dc.subject | skoleledelse | en_US |
dc.subject | endringsledelse | en_US |
dc.subject | utdanningsledelse | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | "The point of no return"
- om involvering og ærlighet i ledelse av skoler i utvikling | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |