Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkrøvset, Siw
dc.contributor.authorJohansen, Magne
dc.date.accessioned2016-05-19T09:44:22Z
dc.date.available2016-05-19T09:44:22Z
dc.date.issued2015-05-14
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg ledelse av skoler i utvikling, med utgangspunkt i egen ledelse av den nasjonale satsingen ungdomstrinn i utvikling. Oppgaven fokuserer på ulike former for ledelse og hvordan skoleutviklingen påvirkes av disse. Jeg har gjennomført en aksjonsforskning på egen skole og søker å finne svaret på hvordan ærlighet og involvering kan styrke ledelsen av utvikling. Nyere forskning snakker om kollektiv kapasitetsbygging som en viktig faktor for å skape utvikling. I den sammenhengen er kommunikasjon et sentralt begrep. Andre begreper som drøftes i oppgaven er tillit og anerkjennelse. Kan tillit og anerkjennelse være med på å støtte opp om kollektiv kapasitetsbygging? Tittelen «The point of no return» åpenbarte seg for meg etter en hendelse på et personalmøte på skolen. Det er et dramaturgisk begrep, og brukes om det punktet i en handlingsrekke der det ikke er noen vei tilbake. Oppgaven tar for seg ledelse av læringsprosesser, men er vel så mye en refleksjon og beskrivelse av en lederes læring i slike prosesser.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9185
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8744
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902
dc.subjectskoleledelseen_US
dc.subjectendringsledelseen_US
dc.subjectutdanningsledelseen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.title"The point of no return" - om involvering og ærlighet i ledelse av skoler i utviklingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)