Show simple item record

dc.contributor.advisorKöller, Hans-Georg
dc.contributor.advisorSkeie, Guri
dc.contributor.advisorHansen, Gaute
dc.contributor.authorFinsås, Maria
dc.date.accessioned2016-05-31T12:12:39Z
dc.date.available2016-05-31T12:12:39Z
dc.date.issued2015-06-01
dc.description.abstractNaturfagundervisning har vært preget av innlæring av faktakunnskaper, og har blitt kritisert for å ha liten sammenheng med den praktiske bruken av faget i samfunnet. Denne oppgaven omhandler et undervisningsopplegg som bygger på samfunnsrelatert undervisning. Hensikten med undervisningsopplegget var å bidra til scientific literacy gjennom elevers evne til å bruke naturfaglig kunnskap i vurdering av påstander om proteiner, og overføringen av denne kunnskapen til deres hverdagsliv. Oppgaven tar for seg læringsteori, didaktisk teori knyttet til samfunnsrelatert undervisning og begrepet scientific literacy, samt biologisk teori om proteiners funksjon, proteinmetabolisme og proteintilskudd. I oppgaven brukes metodetriangulering der de kvalitative undersøkelsene bygger på de kvantitative. Resultatene viser at majoriteten av elevene bruker naturvitenskap i vurderingen av påstandene om proteiner. Elevene overfører naturvitenskapen til sitt eget hverdagsliv i varierende grad. De elevene som selv bruker proteinpulver overfører kunnskapen i større grad. Funnene i denne studien viser at det er en del forutsetninger som må være til stede for at undervisningsopplegget skal bidra til at elevene anvender naturvitenskapelig kunnskap om proteiner, og overfører den til hverdagslivet sitt. Dette inkluderer blant annet basiskunnskaper i faget, interesse og relevans for temaet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9263
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_8818
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBIO-3906
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleMer enn bare fakta - En studie av elevers vurderingskompetanse av påstander om proteineren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)