Hvilke forhold har betydning for lønnsomhet i bilbransjen - en casestudie
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9305Date
2016-01-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Formålet med masteroppgaven er å få innsikt i hvilke forhold som har betydning for oppnådd lønnsomhet ved å gjennomføre et casestudie. Samsvar mellom relevante forhold og lønnsomheten i bedriftene testes, og vi ser på om det finnes sammenhenger som kan forklare oppnådd lønnsomhet. Med i undersøkelsen er ti bedrifter, hvorav tre er med i primær-undersøkelsen. De er alle selvstendige bruktbilforhandlere, med eierskap etablert i små aksjeselskap og med få eiere. Bransjen preges av hard konkurranse med mange aktører som selger tilnærmet like produkter. Det er ulike oppfatninger om bruktbilbransjens omdømme, noe som bl.a. bunner i forhold ved kjøp og salg. Dette fanget vår interesse i valg av bransje.
Lønnsomheten i hver bedrift er analysert ved å ta utgangspunkt i årsregnskapet og beregne nøkkeltall for lønnsomhet. Avkastningsgraden er nøkkeltallet som er brukt. Vi sammenligner bedriftene mot hverandre ved å gjennomføre benchmarking av oppnådd lønnsomhet.
Benchmarking viser variasjon i avkastningsgraden for årene 2012-2014. Resultatene fra primærundersøkelsen viser at det i bransjen er fokus på lønnsomhet som målsetting, og at de gjennomfører aktiviteter som bidrar til økt lønnsomhet. Imidlertid er det i ulik grad av samsvar mellom oppnådd lønnsomhet og lønnsomhetsfokus i bedriftene. Det viser seg å være et betydelig potensial for å øke lønnsomheten i bransjen. Undersøkelsen viser ikke entydig korrelasjon mellom sekundærdata og primærdata.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: