dc.contributor.advisor | Olsen, Trude Høgvold | |
dc.contributor.author | Hagenes, Kenneth | |
dc.date.accessioned | 2016-06-20T11:30:52Z | |
dc.date.available | 2016-06-20T11:30:52Z | |
dc.date.issued | 2015-05 | |
dc.description.abstract | Å lede en beredskapshendelse er krevende da forhold ved situasjonen stadig endrer seg og
beslutninger må tas under tidspress med begrenset informasjonsgrunnlag. Målet for en
beredskapsorganisasjon er å utøve beredskapsarbeid på en mest mulig effektiv måte for å
begrense skadeomfanget. Læring etter hendelser blir da viktig for å bli mer effektive. Etter
store hendelser de siste årene, har fokuset i etterkant vært læring på organisasjonsnivå. Det er
imidlertid viktig å utvide dette fokuset med å se på beredskapslederne som står midt opp i
hendelsene. Oppgavens problemstilling er derfor: ”Hvordan lærer beredskapsledere fra
hendelser?” For å svare på problemstillingen, ble det gjennomført intervjuer med seks erfarne
beredskapsledere i politiet og Statoil. For politiet er beredskap en samfunnsoppgave, mens for
Statoil er beredskap en av flere barrierer for å styre risiko i forbindelse med deres aktiviteter.
Funn fra undersøkelsen viser at det er de samme læringsprosessene som foregår i de to
beredskapsorganisasjonene. Læringsaktivitetene er mye de samme, men ulike faktorer
hemmer og fremmer læringsutbyttet fra disse. Oppdragsmengden er ulik i politiet og Statoil,
noe som påvirker beredskapsledernes læringsprosess. Undersøkelsen viser også at den
organisatoriske konteksten har betydning for de individuelle og kollektive læringsprosessene.
Det som beredskapslederne savner vedrørende tilrettelegging og struktur i den ene
organisasjon, er på plass i den andre. Likevel viser funn fra undersøkelsen at dette ikke er
ensbetydende med god læring. Den enkeltes ansvar for læring er viktig, og analyse av funn fra
de to beredskapsorganisasjonene viser et gjensidig avhengighetsforhold mellom
læringsprosessene på individ- og organisasjonsnivå. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9310 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_8879 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212 | en_US |
dc.title | Beredskapslederens læringsprosess –
avhengig av organisatorisk kontekst? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |