Hvilken legemiddelinformasjon trenger hjertepasienter? Utvikling av legemiddelinformasjon basert på hva pasienter med hjerteinfarkt og hjertesvikt trenger – en kvalitativ oppgave
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9494Date
2016-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Sørensen, Kristian MeierAbstract
BAKGRUNN: Selv om det i dag eksisterer gode, evidensbaserte legemiddelbehandlinger for pasienter med hjertesvikt og hjerteinfarkt, er mortalitet og morbiditet fortsatt høy hos disse pasientene, både nasjonalt og globalt. Dette er det ulike årsaker til, men komplekse legemiddelregimer, bivirkninger og dårlig legemiddelinformasjon antas å påvirke etterlevelse av behandlingen.
FORMÅL: Overordnet mål med oppgaven: «utvikling av legemiddelinformasjon basert på hva pasienter med hjertesykdom har behov for».
I denne oppgaven fokuseres det spesifikt på legemidler som brukes ved hjerteinfarkt og ved hjertesvikt. Underordnede mål er å undersøke:
1) Hvilken informasjon om hjertespesifikke legemidler trenger pasienter?
2) Hvilken legemiddelinformasjon tror helsepersonell at pasientene trenger?
3) Er det samsvar mellom det helsepersonell tror pasientene trenger av legemiddelinformasjon og hva pasientene selv mener de trenger
METODE: I denne kvalitative oppgaven ble det uført semistrukturerte fokusgruppeintervju med totalt 16 informanter. Etter verbatim transkribering, ble Malteruds modifiserte versjon av systematisk tekstkondensering (STC) valgt som analysemetode. Tre fokusgruppeintervju ble avholdt:
Gruppe 1, uke 47: Seks pasienter (inkludert en pårørende) med etablert koronarsykdom, rekruttert fra Hjerteskolen ved UNN.
Gruppe 2, uke 48: Fem pasienter med hjertesvikt, rekruttert fra hjertesviktpoliklinikken ved UNN.
Gruppe 3, uke 50: Helsepersonell fra tre ulike helseprofesjoner - en lege og to sykepleiere rekruttert fra hjertemedisinsk avdeling/Hjerteskolen og hjertesviktpoliklinikk ved UNN. Samt 2 farmasøyter, rekruttert fra Sykehusapoteket i Tromsø (UNN) og RELIS Nord-Norge.
RESULTATER: Pasientenes behov for legemiddelinformasjon stemmer godt overens, også i forhold til det helsepersonell selv mener pasientene trenger. Foruten et fremtredende behov for å føle trygghet ovenfor egne legemidler, fremkom det fem kategorier som beskriver pasientenes behov for legemiddelinformasjon:
Forståelse for virkning og viktighet av legemidlene
Hvordan legemidlene påvirker hverdagen
Uheldig effekt av medisiner
Informasjonstidspunkt
Generika
DISKUSJON: Pasientene etterspør mye av den samme informasjonen, og med unntak av noen få forskjeller var det god overensstemmelse mellom hva helsepersonell mener er viktig å formidle, og pasientenes informasjonsbehov. En gjenganger blant pasientenes meninger var behovet for å føle seg trygg, da det ved flere anledninger beskrives følelse av utrygghet i forbindelse med legemiddelbruken.
KONKLUSJON: Pasientenes informasjonsbehov dreier seg jevnt over om å forstå hvorfor de må bruke legemidlene for sin hjertesykdom, noe helsepersonell også er enig i. Manglende informasjon og/eller for lite tilpasset informasjon er med på å utløse en følelse av utrygghet. Tilpasset informasjon som imøtekommer pasientenes preferanser anses som viktig, noe helsepersonellgruppen også poengterer i relasjon med at dette kan bedre etterlevelsen av legemiddelbehandlingen. Det bør undersøkes ytterligere i større studier hva pasientene har behov for, og hva helsepersonell faktisk formidler av informasjon til hjerteinfarkt og hjertesviktpasienter.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: