Å vite hva som foregår... Med vurderingspraksis i klasserommet i fokus
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9527Dato
2016-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Falstad, MaritSammendrag
Formativ vurdering er en del av underveisvurdering, som er lovpålagt i forskrift for opplæringsloven. Formativ vurdering skal hjelpe elevene til å se egen læring og læringsprosess. Fokuset på bruk av vurdering i klasserommet har blitt større, og flere forskningsprosjekter har sett på hva som skal gjøres for at vurderingen blir en naturlig del av undervisningspraksisen til den norske læreren. I oppgaven tar jeg for meg internasjonal og nasjonal forskning, teoretiske perspektiver som viser til læring og vurdering. Gjennom observasjon og intervju undersøker jeg bruken av formativ vurdering i klasserommet og spør etter hva som gjør vurderingsarbeidet produktivt.
I en hektisk skolehverdag skal lærere benytte seg av formativ vurdering, elevene har krav på å vite hvor de er i forhold til kompetansemål og egen læring, og det er gjennom den formative vurderingen at elevene skal kunne reflektere rundt egne arbeidsmetoder og strategier.
Gjennom analyse av datamateriale har jeg kommet frem til fire kjernekategorier som kan bidra til at vurderingsarbeidet i klasserommet blir produktivt.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: