«Superblikket». En kvalitativ studie om tegning som læringsaktivitet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9537Dato
2016-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
I dette masterprosjektet ønsket vi prøve ut hvordan tegning i skolen kan påvirke elevers læring. Tegning benyttes mye i skolen, men vår erfaring er at læringsfokuset ofte uteblir i den sammenheng. Vi anvendte casestudie i gjennomføringen av prosjektet, hvor vi utførte undervisning for 3. og 6.trinn, med tegning som sentral læringsaktivitet. Ved hjelp av observasjon, loggbok samt intervju av elever og lærere, kom vi fram til våre funn. Elevenes opplevelse av å tegne for å formidle det de lærte var; gøy, annerledes, spennende og litt vanskelig. De mente det var morsommere å tegne enn å skrive, og at tegning er en bedre måte å lære på fordi den bidrar til aktiv bearbeidelse av fagstoffet, som igjen gir en dypere forståelse. Tegning som læringsaktivitet påvirket elevenes læring på ulike måter. Ved å tegne må elevene bearbeide og reflektere over det faglige innholdet, hvilket gir et godt læringsutbytte, og gode betingelser for å huske det de har lært. Tegning gir gode forutsetninger for tilpasset opplæring ved at hver elev gis mulighet til å tegne ut fra deres egen forståelse, og forståelsen synliggjøres for læreren ved at den tegnes. Det viste seg at tegningen fungerte som en læringsstrategi som bidro til at elevene tilegnet seg både faglig og metodisk kunnskap. De verktøyene elevene sitter igjen med i forbindelse med å tegne seg til læring, vil kunne hjelpe dem å se muligheter, være grenseoverskridende, og ikke minst ruste dem til livets oppgaver sammen med andre.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: