Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEriksen, Alf Bjørnar
dc.contributor.authorHenriksen, Tom-Jøran
dc.contributor.authorJensen, Kenneth
dc.date.accessioned2016-08-25T10:24:19Z
dc.date.available2016-08-25T10:24:19Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å framheve kartferdighet som et verktøy for elevene i samfunnsfag. Studien fokuserer på bruk av kart i undervisning, og hvordan dette påvirker elevenes kartferdighet. Vi har valgt å bruke disse funnene til å diskutere hvordan kartferdigheter kan være et verktøy for å heve elevenes kompetanse. Studiet består av metodetriangulering og har dermed et særegent forskningsdesign. En spørreundersøkelse ble gjennomført blant samfunnsfaglærere på mellom- og ungdomstrinnet. Denne undersøkelsen ble «et springbrett» til et semi-strukturert intervju. Videre analyserte vi resultatene i undersøkelsene, transkriberte og kodet intervjuene, og ut fra våre begreper tolket vi datamaterialet for å se etter mønster og andre interessante funn. Gjennom analysen oppdaget vi at kart ble benyttet oftere enn vi trodde, men at det sjeldent har et overordnet mål. Inntrykket vi fikk av deltakerne i studien er at elevene generelt er interessert i kart og liker å jobbe med kartaktiviteter, og derfor kan begrepene kartopplæring og kartferdighet ha betydning i samfunnsfag.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9539
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_9097
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3905
dc.subjectMasteroppgaveen_US
dc.subjectSamfunnsfagdidaktikken_US
dc.subjectKarten_US
dc.subjectKartdidaktikken_US
dc.subjectLærerutdanningen_US
dc.subjectSamfunnsfagen_US
dc.subjectFerdigheten_US
dc.subjectDidaktikken_US
dc.subjectKompetansemålen_US
dc.subjectKartopplæringen_US
dc.subjectKartografien_US
dc.subjectTavlekarten_US
dc.subjectMellomtrinnen_US
dc.subjectUngdomstrinnen_US
dc.subject5-10. trinnen_US
dc.subjectKartforskningen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleKartferdighet - Et verktøy for kompetanse i samfunnsfag?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)