Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.authorAntonsen, Iselin
dc.date.accessioned2016-08-25T10:26:58Z
dc.date.available2016-08-25T10:26:58Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.description.abstractDenne masteroppgaven presenterer en empirisk undersøkelse som har sett på hvordan elever bruker egne minner og erfaringer i møtet med en skjønnlitterær tekst for å tolke det teksten antyder, men ikke fremstiller direkte. I studien ble det gjennomført et undervisningsopplegg i en åttendeklasse, og datamaterialet består av skriftlige elevbidrag og observasjonsnotater. Forskningsspørsmålet som belyses er «Hvordan tar elever i bruk egen fantasi og forkunnskaper for å skape mening i en skjønnlitterær tekst?». Skjønnlitterære tekster kan oppleves som ufullstendige. Leseren vil forsøke å gjøre teksten fullstendig gjennom egne mentale bidrag. Dette er en prosess som foregår ubevisst. Studien undersøker hvilke forkunnskaper elevene brukte for å skape mening i novellen Den korte sommeren av Ray Bradbury. En lærerfaglig analyse av novellen peker på steder ved teksten som er til stede uten å være direkte fremstilt – årsaker, sammenhenger og tidsspenn. I undervisningsopplegget jobbet elevene med å gjøre slutninger om noen av disse stedene i teksten. Aktiviteten meddiktning ble tatt i bruk for å la elevene gjøre den fiktive tekstverdenen fullstendig. Elevene ble bedt om å peke på tidligere erfaringer de brukte for å forstå den nye teksten. En hensikt med opplegget var å gjøre elevene bevisst på egen tenkning og deres roller som aktive bidragsytere i leseprosessen. Et sentralt funn i undersøkelsen er at mange elever lot seg styre av sjangerforventninger i møtet med teksten og benyttet seg av forkunnskaper fra tidligere erfarte tekster. Her var særlig filmer og TV-serier fra populærkulturen sentrale. Minner og erfaringer fra elevenes egne liv var også viktige for å forstå teksten.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9541
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_9099
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectLitteraturdidaktikken_US
dc.subjectKognitiv litteraturforskningen_US
dc.subjectTomme romen_US
dc.subjectSkjemateorien_US
dc.subjectUngdomsskoleen_US
dc.subjectFantasien_US
dc.subjectForkunnskaperen_US
dc.subjectSkjemaen_US
dc.subjectUtfyllingen_US
dc.subjectMentale bidragen_US
dc.subjectKognitiv litteraturdidaktikken_US
dc.subjectMetonymien_US
dc.title«Jeg måtte se for meg mer enn det som står i teksten.» En studie av elevers bruk av egen fantasi og forkunnskaper i møtet med en skjønnlitterær tekst.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)