dc.contributor.advisor | Bartnæs, Morten | |
dc.contributor.author | Antonsen, Iselin | |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T10:26:58Z | |
dc.date.available | 2016-08-25T10:26:58Z | |
dc.date.issued | 2016-05-18 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven presenterer en empirisk undersøkelse som har sett på hvordan elever bruker egne minner og erfaringer i møtet med en skjønnlitterær tekst for å tolke det teksten antyder, men ikke fremstiller direkte. I studien ble det gjennomført et undervisningsopplegg i en åttendeklasse, og datamaterialet består av skriftlige elevbidrag og observasjonsnotater. Forskningsspørsmålet som belyses er «Hvordan tar elever i bruk egen fantasi og forkunnskaper for å skape mening i en skjønnlitterær tekst?». Skjønnlitterære tekster kan oppleves som ufullstendige. Leseren vil forsøke å gjøre teksten fullstendig gjennom egne mentale bidrag. Dette er en prosess som foregår ubevisst. Studien undersøker hvilke forkunnskaper elevene brukte for å skape mening i novellen Den korte sommeren av Ray Bradbury. En lærerfaglig analyse av novellen peker på steder ved teksten som er til stede uten å være direkte fremstilt – årsaker, sammenhenger og tidsspenn. I undervisningsopplegget jobbet elevene med å gjøre slutninger om noen av disse stedene i teksten. Aktiviteten meddiktning ble tatt i bruk for å la elevene gjøre den fiktive tekstverdenen fullstendig. Elevene ble bedt om å peke på tidligere erfaringer de brukte for å forstå den nye teksten. En hensikt med opplegget var å gjøre elevene bevisst på egen tenkning og deres roller som aktive bidragsytere i leseprosessen. Et sentralt funn i undersøkelsen er at mange elever lot seg styre av sjangerforventninger i møtet med teksten og benyttet seg av forkunnskaper fra tidligere erfarte tekster. Her var særlig filmer og TV-serier fra populærkulturen sentrale. Minner og erfaringer fra elevenes egne liv var også viktige for å forstå teksten. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9541 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9099 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Litteraturdidaktikk | en_US |
dc.subject | Kognitiv litteraturforskning | en_US |
dc.subject | Tomme rom | en_US |
dc.subject | Skjemateori | en_US |
dc.subject | Ungdomsskole | en_US |
dc.subject | Fantasi | en_US |
dc.subject | Forkunnskaper | en_US |
dc.subject | Skjema | en_US |
dc.subject | Utfylling | en_US |
dc.subject | Mentale bidrag | en_US |
dc.subject | Kognitiv litteraturdidaktikk | en_US |
dc.subject | Metonymi | en_US |
dc.title | «Jeg måtte se for meg mer enn det som står i teksten.»
En studie av elevers bruk av egen fantasi og forkunnskaper i møtet med en skjønnlitterær tekst. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |