dc.contributor.advisor | Haavold, Per Øystein | |
dc.contributor.author | Pedersen, Karianne | |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T10:29:11Z | |
dc.date.available | 2016-08-25T10:29:11Z | |
dc.date.issued | 2016-05-18 | |
dc.description.abstract | Dette er en master i matematikkdidaktikk som ser på motivasjon hos svake elever i en nivådifferensiert og en ordinær klasse. På bakgrunn av stor interesse for motivasjon og tilpasset undervisning vil jeg se på problemstilling:
Hva kjennetegner svake elevers motivasjon og syn på matematikk undervisning i en nivådifferensiert - og ordinær aldersdelt klasse?
Dette er en generisk kvalitativ studie, der jeg har brukt intervju som datainnsamlingsmetode for å svar på problemstillingen. Jeg har intervjuet åtte elever fra to forskjellige klasser for å finne ut hva som kjennetegner deres motivasjon. Fire i en ordinær aldersdelt klasse og fire i en nivådifferensiert klasse.
Undersøkelsen min viser at elevene i de to forskjellige klassene besitter ulik motivasjon innenfor matematikk. Elevene i den ordinære aldersdelte klassen viser tendenser til å være amotiverte. De attribuerer sine resultater til evner og har gjort det over tid, noe som kan være årsaken til at de viser en form for selvlært hjelpeløshet. De nivådifferensierte elevene har alle en form for ytremotivasjon, men internaliseringsprosessen er ulikt fra elev til elev. Alle elevene i denne gruppen viser tegn til at de attribuerer sine resultater til innsats, noe som betyr at de mener de selv kan endre utfallet av resultatet . | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9542 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9100 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Motivasjon | en_US |
dc.subject | Matematikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | Attribusjon | en_US |
dc.subject | god undervisning | en_US |
dc.title | Elever med lav måloppnåelses motivasjon og oppfatning av undervisning, med tanke på nivådifferensiert – og ordinær aldersdelt undervisning. En kvalitativ undersøkelse bygd på teori og intervju med et lite utvalg elever. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |