dc.contributor.advisor | Solveig, Karlsen | |
dc.contributor.advisor | Ødegaard, Marianne | |
dc.contributor.author | Pedersen, Ragnhild Synnøve | |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T10:38:10Z | |
dc.date.available | 2016-08-25T10:38:10Z | |
dc.date.issued | 2016-05-16 | |
dc.description.abstract | Denne studien retter et positivt blikk på implementering av forskerspiren, et hovedområde i læreplanen for naturfag (LK06). Det er viktig og aktuelt, å prøve og avdekke hvilke faktorer som kan bidra til en vellykket implementering i en organisasjon som skolen. Formålet med forskningsprosjektet er å bidra med innsikt i hvordan lærere kan lykkes med implementering av forskerspiren, og hvilke faktorer som er avgjørende for at forskerspiren implementeres i deres undervisningspraksis. Det overordnede forskningsspørsmålet for studien er: Hvilke faktorer beskriver naturfaglærere som viktig for å lykkes med implementering av Forskerspiren?
For å besvare forskningsspørsmålet er det i studien benyttet et mixed methods design, som inkluderer datamateriale fra to ulike tilnærminger: spørreundersøkelse og intervju. Disse metodene har hatt ulik prioritet og status for prosjektet. Populasjonen i studien er naturfaglærere som jobber i ungdomsskolen. Spørreundersøkelsen er utgangspunktet for utvelgelsen av intervjuobjekt, mens intervjuene er hovedstudie for å besvare forskningsspørsmålet. Den teoretiske innrammingen for oppgaven inkluderer bakteppet for og intensjonen med forskerspiren, implementeringsprosesser og læreren som oversetter, i tillegg til tidligere forskning på lærerprofesjonen og effektiv undervisning i naturfag. Dette skal sammen med dataanalysen bidra til å besvare forskningsspørsmålet.
Studien viser at forutsetningene for å lykkes med implementering av forskerspiren avhenger av flere komplementære faktorer. Lærerprofesjonaliteten og profesjonsfellesskapet har stor betydning for hvordan forskerspiren oversettes, realiseres og implementeres i undervisningspraksisen til lærerne. Lærernes profesjonskompetanser fremkommer som viktige faktorer i denne studien, men som viktigst av dem alle fremheves profesjonsfellesskapet. Mine funn synliggjør viktigheten med hvordan profesjonsfellesskapet influerer lærerens undervisningspraksis av forskerspiren. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9545 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9103 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3908 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Forskerspiren | en_US |
dc.subject | The Budding Researcher | en_US |
dc.subject | Implementering | en_US |
dc.subject | Lærere som oversettere | en_US |
dc.subject | Lærerprofesjonalitet | en_US |
dc.subject | Profesjonsfellesskap | en_US |
dc.subject | Utforskende arbeidsmåter | en_US |
dc.title | Å lykkes med Forskerspiren. En studie om implementering av hovedområdet Forskerspiren i naturfaglæreres undervisningspraksis. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |