Show simple item record

dc.contributor.advisorSæther, Kari-Anne
dc.contributor.authorBerglund, Marit Linaker
dc.date.accessioned2016-08-25T10:40:50Z
dc.date.available2016-08-25T10:40:50Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.description.abstractLytteferdigheten har lenge hatt en liten plass både i forskning- og skolesammenheng, særlig i forhold til ferdighetene lesing og skriving. I tillegg blir lytting ofte sammenlignet med å høre, noe som kan gi forestillinger om at alle barn kan lytte. Lytteferdigheten er samtidig viktig for aktiv deltakelse i samfunn- og arbeidsliv. Jeg var derfor interessert i undersøke ungdomsskolelæreres forståelse av lytting i norskfaget, og hvordan de legger opp arbeidet med å utvikle elevenes lyttekompetanse. For å undersøke lærernes forståelse av lytting, valgte jeg å gjennomføre et kvalitativt forskningsintervju. Jeg intervjuet fire norsklærere på fire ulike ungdomsskoler. I hovedsak fant jeg at lærerne forstår lytting som en ferdighet for kunnskapstilegnelse i skolen, og i mindre grad som en ferdighet en må øve aktivt på for å kunne kommunisere i samspill med andre. Samtidig ønsker lærerne at elevene skal kunne lytte aktivt i samfunnet, gjennom å lytte kritisk og vise empati i samspill med andre. Det kan virke som at lærernes forståelse av lytteferdigheten i skolen er et resultat av læreplanverkets mål om kompetanse, der lytting blir beskrevet med et formål om å lære, og mindre grad med formål om å kunne kommunisere. En kan tolke det slik at det er et skille mellom hvordan lytteferdigheten utvikles i skolen, og hva som egentlig forventes av ferdigheten for å kunne delta aktivt i samfunn- og arbeidsliv.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9546
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_9104
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectMuntlige ferdigheteren_US
dc.subjectMetaspråken_US
dc.subjectLyttingen_US
dc.subjectLytte for å kommunisereen_US
dc.subjectLytte for å læreen_US
dc.subjectLæreres forståelseen_US
dc.subjectLyttehandlingeren_US
dc.subjectLytteformålen_US
dc.subjectLyttemodusen_US
dc.subjectLære å lytteen_US
dc.subjectPrimærdiskursen_US
dc.subjectSekundærdiskursen_US
dc.subjectSpråkkoderen_US
dc.subjectEksplisitt lytteundervisningen_US
dc.subjectLytteregleren_US
dc.title«Det handler om å se og bli sett hele livet». En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres forståelse av lytting i norskfageten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)