dc.contributor.advisor | Sæther, Kari-Anne | |
dc.contributor.author | Berglund, Marit Linaker | |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T10:40:50Z | |
dc.date.available | 2016-08-25T10:40:50Z | |
dc.date.issued | 2016-05-18 | |
dc.description.abstract | Lytteferdigheten har lenge hatt en liten plass både i forskning- og skolesammenheng, særlig i forhold til ferdighetene lesing og skriving. I tillegg blir lytting ofte sammenlignet med å høre, noe som kan gi forestillinger om at alle barn kan lytte. Lytteferdigheten er samtidig viktig for aktiv deltakelse i samfunn- og arbeidsliv. Jeg var derfor interessert i undersøke ungdomsskolelæreres forståelse av lytting i norskfaget, og hvordan de legger opp arbeidet med å utvikle elevenes lyttekompetanse.
For å undersøke lærernes forståelse av lytting, valgte jeg å gjennomføre et kvalitativt forskningsintervju. Jeg intervjuet fire norsklærere på fire ulike ungdomsskoler. I hovedsak fant jeg at lærerne forstår lytting som en ferdighet for kunnskapstilegnelse i skolen, og i mindre grad som en ferdighet en må øve aktivt på for å kunne kommunisere i samspill med andre. Samtidig ønsker lærerne at elevene skal kunne lytte aktivt i samfunnet, gjennom å lytte kritisk og vise empati i samspill med andre. Det kan virke som at lærernes forståelse av lytteferdigheten i skolen er et resultat av læreplanverkets mål om kompetanse, der lytting blir beskrevet med et formål om å lære, og mindre grad med formål om å kunne kommunisere. En kan tolke det slik at det er et skille mellom hvordan lytteferdigheten utvikles i skolen, og hva som egentlig forventes av ferdigheten for å kunne delta aktivt i samfunn- og arbeidsliv. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9546 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9104 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | Muntlige ferdigheter | en_US |
dc.subject | Metaspråk | en_US |
dc.subject | Lytting | en_US |
dc.subject | Lytte for å kommunisere | en_US |
dc.subject | Lytte for å lære | en_US |
dc.subject | Læreres forståelse | en_US |
dc.subject | Lyttehandlinger | en_US |
dc.subject | Lytteformål | en_US |
dc.subject | Lyttemodus | en_US |
dc.subject | Lære å lytte | en_US |
dc.subject | Primærdiskurs | en_US |
dc.subject | Sekundærdiskurs | en_US |
dc.subject | Språkkoder | en_US |
dc.subject | Eksplisitt lytteundervisning | en_US |
dc.subject | Lytteregler | en_US |
dc.title | «Det handler om å se og bli sett hele livet». En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres forståelse av lytting i norskfaget | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |