dc.contributor.advisor | Johannessen, Bjørn- Henrik | |
dc.contributor.author | Dørum, Robin Forsgren | |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T11:18:15Z | |
dc.date.available | 2016-08-25T11:18:15Z | |
dc.date.issued | 2016-05-15 | |
dc.description.abstract | Tittel: Kortreist Kunnskap.
Formål og Problemstilling:
Formålet med dette forskningsprosjektet var å finne ut om det er forskjell på hvordan skoler vektlegger bruken av lokale læremidler i samfunnsfag. Ut i fra dette ble problemstillingen formulert slik: ”I hvilken grad er det forskjell på by- og distriktskolers vektlegging av lokale læremidler ?”
Metode
På bakgrunn av problemstillingen valgte jeg å bruke en kvalitativ tilnærming i mitt forskningsprosjekt, og benyttet meg av semi-strukturerte intervju. I tillegg skulle det gjøres dokumentanalyse av de forskjellige skolers lokale læreplan i samfunnsfag for 7.trinn. Det ble intervjuet til sammen 7 informanter.
Resultat
Resultatet av forskningen kan tyde på at det er en liten forskjell mellom by- og distriktskole og deres vektlegging av lokale læremidler i samfunnsfag. Dette er ikke representativt for alle skoler i Norge, men kan gi en liten pekepinn på et utvalg skoler. De fleste lærerne som ble intervjuet mente at det ville være enklere å planlegge samfunnsfagundervisningen om de hadde vært faglærer på ungdomskolen. Siden det er så stort trykk på nasjonale prøver, føler lærerne at de er nødt til å bruke mesteparten av planleggingen i disse fagene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9547 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9105 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3905 | |
dc.subject | Lærerutdanning | en_US |
dc.subject | Kortreis kunnskap | en_US |
dc.subject | Samfunnsfagdidaktikk | en_US |
dc.subject | Samfunnsfag | en_US |
dc.subject | Lokale læremidler | en_US |
dc.subject | lokalt | en_US |
dc.subject | Robin Dørum | en_US |
dc.subject | Lærerskolen | en_US |
dc.subject | Uit | en_US |
dc.subject | tromsø | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |