Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørensen, Yvonne
dc.contributor.advisorBjørndal, Kristin Emilie
dc.contributor.authorMadsen, Karoline
dc.date.accessioned2016-08-25T14:06:57Z
dc.date.available2016-08-25T14:06:57Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg utforsket forskningsspørsmålet "Hvilke krav stilles og hvilke føringer legges for bruk av arbeidsmetoder i ulike kompetansemål i LK-06?". For å svare på forskningsspørsmålet har jeg valgt å stille to underspørsmål: "På hvilken måte påvirker kompetansemålene i LK-06 valg av arbeidsmetoder?" og "På hvilken måte kan ulik forståelse og tolkning av begreper i kompetansemål påvirke valg av arbeidsmetode, sett i lys av kompetansemålets hovedområde og grunnleggende ferdighet?". For å finne svar på disse spørsmålene anvende jeg en kvalitativ, temasentrert tekstanalyse på et lite utvalg av kompetansemål i norskfaget for 1.-7. årstrinn i LK-06. Funnene fra analysen viste at kompetansemålene i LK-06 stiller krav og legger føringer for valg av arbeidsmetoder på ulike måter. Enkelte av kompetansemålene inneholder klare krav til hvilke metoder som skal anvendes. Andre kompetansemål legger kun føringer for hvilke arbeidsmetoder som skal anvendes gjennom ferdighetsdimensjonen. Forståelsen og tolkningen av begrepene i kompetansemålene vil avgjøre hvilke arbeidsmetoder en tar i bruk. Ulik forståelse og tolkning av begrepene vil kunne gi ulikt utslag i hvordan en tilnærmer seg kompetansemålene. Kompetansemålene bør ses i lys av hovedområdet de ligger under, og den grunnleggende ferdighetene målet er ment å øve. Disse momentene vil kunne gi en noe utdypende forståelse av hvordan begrepene i kompetansemålene skal tolkes.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9550
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_9107
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectPedagogikken_US
dc.subjectArbeidsmetoderen_US
dc.subjectLæreplanen_US
dc.subjectKompetansemålen_US
dc.subjectFerdigheten_US
dc.subjectSamtaleformeren_US
dc.subjectLK-06en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleHvilke krav og føringer til arbeidsmetode finnes i LK-06? - En kvalitativ analyse av kompetansemålen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)