dc.contributor.advisor | Sørensen, Yvonne | |
dc.contributor.advisor | Bjørndal, Kristin Emilie | |
dc.contributor.author | Madsen, Karoline | |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T14:06:57Z | |
dc.date.available | 2016-08-25T14:06:57Z | |
dc.date.issued | 2016-05-18 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg utforsket forskningsspørsmålet "Hvilke krav stilles og hvilke føringer legges for bruk av arbeidsmetoder i ulike kompetansemål i LK-06?". For å svare på forskningsspørsmålet har jeg valgt å stille to underspørsmål: "På hvilken måte påvirker kompetansemålene i LK-06 valg av arbeidsmetoder?" og "På hvilken måte kan ulik forståelse og tolkning av begreper i kompetansemål påvirke valg av arbeidsmetode, sett i lys av kompetansemålets hovedområde og grunnleggende ferdighet?". For å finne svar på disse spørsmålene anvende jeg en kvalitativ, temasentrert tekstanalyse på et lite utvalg av kompetansemål i norskfaget for 1.-7. årstrinn i LK-06.
Funnene fra analysen viste at kompetansemålene i LK-06 stiller krav og legger føringer for valg av arbeidsmetoder på ulike måter. Enkelte av kompetansemålene inneholder klare krav til hvilke metoder som skal anvendes. Andre kompetansemål legger kun føringer for hvilke arbeidsmetoder som skal anvendes gjennom ferdighetsdimensjonen. Forståelsen og tolkningen av begrepene i kompetansemålene vil avgjøre hvilke arbeidsmetoder en tar i bruk. Ulik forståelse og tolkning av begrepene vil kunne gi ulikt utslag i hvordan en tilnærmer seg kompetansemålene. Kompetansemålene bør ses i lys av hovedområdet de ligger under, og den grunnleggende ferdighetene målet er ment å øve. Disse momentene vil kunne gi en noe utdypende forståelse av hvordan begrepene i kompetansemålene skal tolkes. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9550 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9107 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Pedagogikk | en_US |
dc.subject | Arbeidsmetoder | en_US |
dc.subject | Læreplan | en_US |
dc.subject | Kompetansemål | en_US |
dc.subject | Ferdighet | en_US |
dc.subject | Samtaleformer | en_US |
dc.subject | LK-06 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Hvilke krav og føringer til arbeidsmetode finnes i LK-06? - En kvalitativ analyse av kompetansemål | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |