Rom til å utvikle scientific literacy - En tekstanalyse av ”Forskerføtter og leserøtter”-lesehefter
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9554Dato
2016-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hansen, Ragni JohanneSammendrag
Denne masteroppgaven har scientific literacy som hovedtema. Forskningsspørsmålet er ”Hvordan kan lesehefter fra Forskerføtter og leserøtter, brukt i tråd med lærerveiledningene, bidra til at elever på mellomtrinnet utvikler scientific literacy?”. Metoden er en tradisjonell tekstanalyse av to lesehefter fra undervisningsopplegget ”Forskerføtter og leserøtter”. I tillegg beskrives tilhørende lærerveiledninger. Masteroppgaven er teoretisk forankret i språkets betydning for læring og et utvidet tekstbegrep. Som utgangspunkt for å drøfte resultatene brukes Erik Knains språkfunderte modell, som viser at det må skapes et spenningsforhold mellom elevsentrert og spesialisert diskurs i undervisning, kjent som et tredje rom. Modellen er utviklet fra Carolyn S. Wallaces tre elementer for scientific literacy, Autentisity, Multiple disourses og ”Third space”. Analysen av leseheftene viser at både komposisjon, sjanger og skrivemåte og verbalspråk bidrar til å skape et tredje rom. Lærerveiledningene rammer inn leseaktiviteten, med fokus på aktivering av forkunnskaper og valg av lesestrategi. I drøftingsdelen argumenters det for hvordan det tredje rom skapes og hvordan lesing som grunnleggende ferdighet direkte og indirekte inkluderer de fire andre grunnleggende ferdighetene. Videre drøftes det hvilke deltakerroller som øves i undervisningen knyttet opp mot to visjoner for naturfag. Konklusjonen i denne masteroppgaven er at leseheftene fra ”Forskerføtter og leserøtter”, brukt i tråd med lærerveiledningen, bidrar til å skape et tredje rom. Dette gjør at elevene får en overgang fra det kjente til det ukjente. Blandingsdiskursen gir elevene rom til å forhandle om roller og på den måten utvikle scientific literacy.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: