dc.contributor.advisor | Olufsen, Magne | |
dc.contributor.author | Andreassen, Chris Andreas | |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T14:30:21Z | |
dc.date.available | 2016-08-25T14:30:21Z | |
dc.date.issued | 2016-05-16 | |
dc.description.abstract | Denne studien handler om case-basert undervisning i naturfag på ungdomsskolen. Målet for studien var å studere elevenes motivasjon for denne typen undervisning og om de hadde læringsutbytte av den. Fire klasser på tre forskjellige skoler i Tromsø deltok i prosjektet.
Studien har en kvantitativ tilnærming og tar utgangspunkt i spørreundersøkelser tilknyttet undervisningen. Elevene svarte på spørreundersøkelsene rett før undervisningen, rett etter undervisningen og 2-3 uker etter undervisningen fant sted. Resultatene fra undersøkelsene viser at elevene likte å arbeide med case i naturfagundervisningen, mye på grunn av casens historie og arbeidsmåte og casens praktiske tilnærming til fagstoffet. Videre viser resultatene at elevene hadde et godt faglig læringsutbytte av casen.
Case-basert undervisning kan bidra til at elevene er aktive i undervisningen, blir motiverte og lærer fagstoffet i naturfag. Studien viser at denne typen undervisningsform kan være i tråd med Kunnskapsdepartementets (2015) strategier for et realfagsløft i skolen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9560 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9117 | |
dc.language.iso | nno | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3908 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | naturfag | en_US |
dc.subject | case | en_US |
dc.subject | case-basert | en_US |
dc.subject | undervisning | en_US |
dc.subject | naturfagdidaktikk | en_US |
dc.subject | motivasjon | en_US |
dc.subject | læringsutbytte | en_US |
dc.subject | ungdomsskole | en_US |
dc.subject | undervisningsform | en_US |
dc.subject | kvantitativ | en_US |
dc.subject | fenomenologisk | en_US |
dc.title | Case-basert undervisning i naturfag.
På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |