Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorSivertsen, Vegar Audun Pedersen
dc.date.accessioned2016-08-25T14:32:40Z
dc.date.available2016-08-25T14:32:40Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.description.abstractDenne undersøkelsen har tittelen: Problemløsningsmønstre. Hensikten med oppgaven er å bedre forståelsen av hvilke problemløsningsstrategier som kommer til syne når elever løser oppgaver med tallrekker innenfor algebrafeltet. Studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn, og har et kvalitativt forskningsdesign. Datainnsamlingen fant sted i to 9. klasser ved to skoler. Jeg har tatt i bruk oppgavebasert intervju som metode, og filmet de 10 elevene mens de har løst de ulike oppgavene. Videre transkriberte og kodet jeg datamaterialet, og ut i fra mitt konseptuelle rammeverk har jeg tolket det og sett etter mønster i valg av strategier. Jeg har presentert de ulike strategiene som kommer frem av elevenes løsninger. Gjennom analysen fant jeg at elevene har ganske like strategivalg, for de to første oppgavene, mens de velger flere ulike måter å løse den tredje oppgaven. Av strategivalg for oppgavene er det se etter mønster som elevene benytter seg flest ganger av, som nok henger mye med oppgavenes tema: numeriske rekker og geometriske mønstre. Hvorfor elevene velger disse strategiene er interessant og en kan avdekke elevers syn på matematikkfaget i disse.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9561
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_9118
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectProblemløsningen_US
dc.subjectProblemløsningsstrategieren_US
dc.subjectNumeriske tallrekkeren_US
dc.subjectGeometriske mønstreen_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectProblemen_US
dc.subjectAlgebraen_US
dc.subjectAritmetikken_US
dc.subjectGeneraliseringen_US
dc.subjectGeneraliseringsoppgaveren_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleProblemløsningsmønstre. En kvalitativ studie av elevers problemløsningsstrategier for numeriske tallrekker og geometriske mønstreen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)