Intuitiv tenkning i sannsynlighet. En kvalitativ studie av 5. klasseelevers intuitive tenkning i sannsynlighet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9566Dato
2016-05-25Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Pettersen, PatrickSammendrag
Dette mastergradsprosjektet er et kvalitativt studie som bygger på et sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn. Studiens forskningsspørsmål er: «hva kjennetegner elevers intuitive tenkning i sannsynlighet?». Et underliggende tema i studien er sammenhengen mellom elevenes intuisjoner og misoppfatninger i sannsynlighet.
Med et rammeverk basert på Efraim Fischbeins (1987) kjennetegn ved intuitiv tenkning, har jeg gjennomført en deduktiv analyse på et datamateriale fra 10 oppgavebaserte intervjuer med 5. klasseelever. Basert på elevenes løsninger og forklaringer til 7 utvalgte oppgave har jeg sett på 6 kjennetegn ved intuitiv tenkning:
(1) Intuisjoner generer en oppfatning om at noe er selvinnlysende
(2) Intuisjoner generer følelsen av sikkerhet
(3) Intuisjoner virker tvingende
(4) Intuisjoner virker utvidende
(5) Intuisjoner generer et helhetlig perspektiv
(6) Intuisjoner generer ubevisste tanker
Resultatene fra undersøkelsen viser at elevene i undersøkelsen ofte velger løsninger som representerer de vanligste misoppfatningene i sannsynlighet. I noen tilfeller fordi intuisjonens egenskaper (kjennetegn) leder til en misoppfatning, og i andre tilfeller fordi intuisjonen i seg selv er en misoppfatning.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: