dc.contributor.advisor | Folkenborg, Håkon Rune | |
dc.contributor.author | Bråthen, Julia | |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T14:47:25Z | |
dc.date.available | 2016-08-25T14:47:25Z | |
dc.date.issued | 2016-05-18 | |
dc.description.abstract | Denne undersøkelsen tar for seg forskningsspørsmålet: «Hvilket fokus har et utvalg samfunnsfaglærere på demokratisopplæring i skolen?» Bakgrunnen for undersøkelsen er at opplæringsloven og kunnskapsløftet fokuserer på at elevene skal utdannes til å bli demokratiske borgere. Jeg ønsket derfor å se nærmere på om dette realiseres i skolen eller om fokuset ikke er særlig sterkt.
Undersøkelsen benytter seg av kvalitativ metode med halvstrukturerte intervju og dokumentanalyse som metoder for datainnsamling.
Gjennom analysearbeidet kom jeg frem til at fokuset for demokratisk opplæring ikke var særlig stort. Samfunnsfagets egenart gjør at metoder som er naturlige å ta i brukt i undervisningen fører til demokratisk opplæring selv om det ikke er bevisste valg fra samfunnsfaglærerens side. Læreboka er et mye brukt verktøy blant lærere i undervisningen og det er dermed viktig at læreverket en benytter fokuserer på å gi elevene kunnskap og ferdigheter relatert til demokratisk opplæring.
| en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9567 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_9124 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3905 | |
dc.subject | Samfunnsfagdidaktikk | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Demokratisk opplæring i samfunnsfag. En kvalitativ undersøkelse av et utvalg samfunnsfaglæreres forståelse av demokratiopplæring | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |