Høyteknologisk simulering som praksisforberedende undervisningsform i Bachelorutdanningen i sykepleie. Hvilken betydning har det for sykepleierstudentenes sykepleieutøvelse i praksis?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9592Date
2016-05-11Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Denne studien handler om høyteknologisk simulering som praksisforberedende undervisningsform i sykepleierutdanningen, med fokus på studentenes perspektiver og erfaringer etter møtet med pasientene. Problemstillingen er «Høyteknologisk simulering som praksisforberedende undervisningsform i Bachelorutdanningen i sykepleie. Hvilken betydning har det for studentenes sykepleieutøvelse i praksis?» Hensikten med studien er å beskrive fordeler og utfordringer med simulering og med dette bidra til å forbedre kvaliteten av simulering i sykepleiefaget slik at det tilpasses de læresituasjonene studentene møter i praksis. Metode: kvalitativ studie med fokusgruppeintervjuer av Bachelorstudenter i sykepleie etter gjennomførte praksisperioder. Datamaterialet ble bearbeidet og analysert gjennom innholdsanalyse. Resultat: Deltagerne viste til kontekstforskjeller mellom simulering og praksis, noe som gjorde det vanskelig å se sammenhengen. Simulering skapte et positivt og negativt engasjement hos deltagerne. Det å bli synliggjort i simulering samt distraksjon på grunn av tekniske problemer og fokus på dukkens begrensninger fikk betydning for læringsutbyttet i praksis. Til tross for opplevelse av mislykkede simuleringssekvenser, gav refleksjon i praksis simulering mening. Konklusjon: Utdanningen må legge til rette og forberede studentene før simulering for å sikre et godt læringsutbytte i praksis. Refleksjon i debrifing og refleksjon i praksis kan knytte disse to kontekstene sammen.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: